حکایت طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در میامی

به گزارش میامی نیوز  ، شهرستان میامی با ۴۰ هزار تن جمعیت و با گستره  هشت هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع  یکی از مناطق محروم کشور است ، به طوری که نام آن در فهرست شهرستان‌های محروم وزارت کشور هم ثبت شده است. با نگاهی به محرومیت این منطقه و این که بیش از ۸۰

کد خبر : 2591
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 شهریور 1399 - 22:42

به گزارش میامی نیوز  ، شهرستان میامی با ۴۰ هزار تن جمعیت و با گستره  هشت هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع  یکی از مناطق محروم کشور است ، به طوری که نام آن در فهرست شهرستان‌های محروم وزارت کشور هم ثبت شده است.

با نگاهی به محرومیت این منطقه و این که بیش از ۸۰ درصد مردم آن در روستاها به کشاورزی و دامداری مشغول هستند ، این نکته مشخص می شود که برخوردارکردن مردم این خطه با تکمیل طرح های نیمه تمام آن میسر است .

در گذشته نه چندان دور، بسیاری از طرح‌ها بدون انجام مطالعات لازم آغاز می شد و صرفا براساس برخی ملاحظات کلنگ آغاز آن ها بر زمین زده می شد و به مرور با افزایش مشکلات اقتصادی برای کشور  از یادها فراموش می شد. در میامی چندطرح نیمه کاره است که اتفاقا در  آغاز ، اجرای آن ها سرعت خوبی هم داشتند ، اما اکنون از پنج تا ۱۰ سال است که رها شده‌اند و همچنان جزو مطالبات مردم به شمار می روند.

میامی از جوانب گوناگون شرایط بسیار مستعدی در استان سمنان برای توسعه دارد، واقع شدن در مسیر راه تهران – مشهد ، قطب کشاورزی استان سمنان ، داشتن اماکن تاریخی مانند کاروانسراهای شاه عباسی و معادن بسیار، از استعدادهای آن است که با اندک سرمایه‌گذاری هدفمند روزهای بسیار روشنی را برای این منطقه در پی خواهد داشت.

چرایی تاخیر در تکمیل طرح‌ها سوال این روزهای مردم میامی 

با این که دولتمردان در چند سال گذشته از مشکلات اقتصادی و پولی به خاطر مشکلات پیش آمده سخنان بسیاری گفته اند ، با این همه برای مردم میامی جای سوال است که چرا طرح های این منطقه به چنین روزی گرفتار شده و در دیگر نقاط استان و کشور این مشکل کمتر دیده می شود.

تکمیل استخر سرپوشیده میامی برای مردم به یک خواست عمومی تبدیل شده ، بسیاری از مسوولان استانی و کشوری برای تکمیل آن قول هایی داده و رفته اند ، حتی در مقطعی تکمیل آن را به یکی از نهادهای انقلابی سپردند که آنها نیز در مسیر کار با مشکلاتی مواجه شدند.

زمین چمن ، جاده میامی – جیلان ، بیمارستان امام رضا(ع) و مجتمع پتروشیمی از طرح‌های نیمه تمام این منطقه است .

استخر سرپوشیده گرفتار هیاهوی وعده ها

تنها استخر سرپوشیده میامی هنوز، بعد از گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز اجرای آن، تکمیل نشده است، در بسیاری از مناسبت های ملی و مذهبی وعده افتتاح آن در آینده داده می شود که هنوز آن زمان به سر نرسیده ، و جوانان این شهرستان همچنان باید برای استفاده از این امکانات به شهرستان های همجوار سفر کنند.

تکمیل استخر نیمه تمام چند سالی است که به یکی از مجموعه های پر افتخار کشور واگذار شده ، ساخت آن حدود ۹۲ درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل این مجموعه جلسات متعددی برگزار شده و گویا آخرین زمان برای بهره برداری دهه فجر امسال است .

 سالها چشم انتظاری ورزشکاران میامی برای زمین چمن

تکمیل زمین چمن یکی دیگر از دغدغه‌های ورزشکاران این منطقه است ، این زمین نزدیک به ۱۰ سال است که بلاتکلیف رها شده و هیچ استفاده‌ای نمی شود.

محور میامی – جیلان راهی پر پیچ و خم برای تکمیل

جاده میامی به جیلان از طرح های مهمی است که در صورت تکمیل زیر ساخت ها و آسفالت ، مسیر را برای مسافرانی که قصد سفر به شمال کشور بویژه آزادشهر و گنبد در استان گلستان  را دارند، کاهش می دهد و باتوجه به وجود ایستگاه راه آهن در این جاده ، گامی موثر در راستای راه‌اندازی ایستگاه راه آهن میامی خواهد شد .

این جاده نیز همانند دیگر طرح ها چند سالی است بلاتکلیف است ، بارها تخصیص اعتبار شده و برخی قسمت های آن زیرسازی شده است ولی تکمیل آن به نظر می رسد سال ها زمان می برد.

تکمیل بیمارستان میامی مرهمی برای مردم 

تکمیل نشدن بیمارستان این شهرستان هم یکی دیگر از مشکلات مردم میامی است که ناچارشان می کند برای معالجه ساده ترین امراض راهی شاهرود در ۸۰ کیلومتری شوند.

وقتی پای به محوطه آن می‌گذاری و شرایط آن را می بینی ناخودآگاه دردی سراغت می آید ، این مرکز که سالهاست به نام بیمارستان معروف شده و در عمل مرکز تروما است و به گفته برخی بیماران تزریق واکسن و پنی سیلین نیز در آن انجام نمی شود و به ناچار باید مردم  به شاهرود مراجعه کنند.

بیمارستان امام رضا(ع) که قدمت بالایی در سپری شدن زمان ساخت دارد با تخصیص اعتبار در برخی سالها اندکی پیش‌ رفته است ولی تا تکمیل و تجهیز فاصله دارد.

مجتمع پتروشیمی و داستانهای تکراری احداث و راه اندازی

مجتمع پتروشیمی نیز از جمله طرح هایی است که از طریق بخش خصوصی قرار است در میامی احداث شود ولی برخی شنیده ها حاکی از انصراف ساخت و انتقال این طرح به یکی دیگر از شهرستان های استان سمنان حکایت دارد ، قرار بود با ساخت این مجموعه بزرگ ، رونقی برای منطقه میامی ایجاد شود.

چند سالی هست احداث این مجموعه در میامی و حتی استان سمنان به گوش می خورد، اما در این سالها فقط دعوت از متخصصان و نام نویسی بیش از یکهزار و ۵۰۰ متخصص در رشته های مختلف انجام شده و هنوز سرانجام کار معلوم نیست .

مردم دلسوخته از نبود امکانات

علی اصغری از جوانان میامی در این باره در گفت وگو با میامی نیوز ، اعلام کرد : بسیاری از طرح هایی که برای این منطقه مصوب می شود در زمان اجرا یا بودجه کافی داده نمی شود و یا اینکه صرف امور دیگر می شود.

محمد تیموری از اهالی منطقه کلاته های شرقی بخش مرکزی نیز در این باره گفت: سالهاست به دلیل نبود استخر و امکانات رفاهی به شاهرود و دیگر مناطق استان سفر می کنیم و شایسته نیست به طرح های نیمه تمام توجه نشود.

وی گفت : راه اندازی بیمارستان و استخر در این شهرستان ضروری است و امیدواریم مسوولان برای تحقق خواسته های مردم تلاش کنند .

عباسعلی اصغری رئیس شورای اسلامی شهر میامی نیز با توجه به مکاتبات مختلفی که برای تکمیل این طرح ها شده  در گفت وگو با ایرنا ، اعلام کرد  : از ابتدای شهرستان شدن میامی  در ۶سال پیش ، توجه به زیرساخت ها مهمترین خواسته مردم بود که برخی طرح ها به اتمام رسید ولی طرح های نیمه تمام شامل استخر ، زمین چمن ، بیمارستان امام رضا (ع) و برخی موارد دیگر هنوز تحقق پیدا نکرده است .

امام جمعه میامی نیز دراین باره به میامی نیوز  گفت: در خطبه های نمازجمعه برای تکمیل طرح های نیمه تمام تاکید بسیاری کرده‌ام، مردم این منطقه با توجه به محرومیت زیاد نیازمند توجه بیشتر مسوولان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی صفایی پور با  بیان اینکه میامی به عنوان شهرستان کمترتوسعه یافته معرفی شده  ، افزود : با توجه به مشکلات معیشتی و هزینه های حمل ونقل و مراجعه مردم به شهرهای مجاور، به تکمیل برخی طرح ها بویژه بیمارستان امام رضا (ع) ، استخر سرپوشیده  توجه بیشتری شود.

امام جمعه میامی گفت: مجتمع پتروشیمی از طرح هایی است که هنوز به سرانجام نرسیده و مسوولان برای اشتغالزایی بیشتر این موضوع را پیگیری کنند.

تکمیل طرح‌ها در گرو اعتبارات ملی است

فرماندار میامی نیز با اشاره به اینکه طرح های نیمه تمام نیازمند اعتبارات ملی است، تصریح کرد : در سفر مسئوولان کشوری و استانی وعده تامین اعتبار برخی طرح های نیمه تمام داده شده است.

احمد ملایری گفت : تکمیل بیمارستان میامی نیازمند ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار است و دهه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

ملایری افزود : مسیر میامی- جیلان در دست پیگیری است که در دور دوم سفر استانی هیات دولت به استان سمنان مصوب شده بود.

وی ادامه داد : درباره این طرح نیز قول مساعدی داده شده و امیدواریم به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

ملایری با بیان اینکه استخر میامی به عنوان یکی دیگر از طرح های نیمه تمام نیازمند بیش از ۹ میلیارد ریال اعتبار است، تصریح کرد : با مشارکت مسوولان استانی و در قالب طرح های بسیج سال جاری در حال تأمین اعتبار هستیم و امیدواریم به زودی این طرح را نیز به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه بهسازی راه های روستایی نیز ضرورت دارد،افزود : بسیاری از روستاهای میامی نیازمند بهسازی روکش آسفالت  هستند که مذاکرات در راستای جذب اعتبار لازم انجام شده است.

فرماندار میامی با توجه به اینکه بسیاری از طرح های شهرستان باید با استفاده از اعتبارات ملی تکمیل شود ، گفت: بیمارستان امام رضا (ع) ، مسیر میامی- جیلان ، توسعه‌ واحدهای صنعت و معدن ، کشاورزی و در زمینه میراث فرهنگی و  گردشگری از دیگر محورهایی است که  تلاش می‌کنیم  اعتبارات ملی برای آنها جذب کنیم.

شهرستان میامی با جمعیتی حدود ۴۰ هزار تن در شرق استان سمنان قرار دارد.

جاذبه ها

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.