سفر به دشت آفتابگردان های کالپوش میامی/ مشاهده تلألوء گل های آفتاب پرست از دور دست ها

به گزارش میامی نیوز،یکی از جاذبه های طبیعی و فصلی شهرستان میامی وجود دشت آفتابگردان ها در منطقۀ کالپوش است که در شهریور ماه رخ می نماید. جلوه‌ای طلایی از طبیعت زرفام مملو از گل هایی که آفتاب را پرستش می کنند. دشت آفتابگردان ها کالپوش در ۱۶۰ کیلومتری شمال شرق میامی این منطقه سرسبز

کد خبر : 2524
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 شهریور 1399 - 20:47

به گزارش میامی نیوز،یکی از جاذبه های طبیعی و فصلی شهرستان میامی وجود دشت آفتابگردان ها در منطقۀ کالپوش است که در شهریور ماه رخ می نماید. جلوه‌ای طلایی از طبیعت زرفام مملو از گل هایی که آفتاب را پرستش می کنند.

دشت آفتابگردان ها کالپوش در ۱۶۰ کیلومتری شمال شرق میامی

این منطقه سرسبز و جنگلى با ‪ ۱۴ هزار هکتار جنگل، ۳۰ هزار هکتار مرتع و ‪ ۳۴ هزار هکتار مزارع زیر کشت آفتابگردان و گندم دیم و با بارندگى کافى و اراضى بسیار مستعد براى کشاورزى و جنگل کارى، در مجاورت با پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و پارک ملى گلستان از موقعیت ممتاز گردشگری بسیار جالبى برخوردار است

در اواخر مرداد و اوایل شهریور ماه زمین های زراعی و دامنه دشت های زیبای کالپوش به وسعت پنج هزار هکتار غالباً در دشت دانیال، پوشیده از گل های آفتاب پرستی است که تلألوی آن از دور دست ها قابل مشاهده است.

” قبیله آفتابگردان ها را دوست بدار که قبله نمای خورشیدند و همواره سر به آستانه او می سایند! و اگر قدمی افرازند برای درک نور است و نه از سر غرور !”

کاشت آفتابگردان در منطقه کالپوش در اوایل بهار به صورت دیم و آبی است که انواع مختلف آن را شامل می شود که از گونه های ژنتیکی جدید آن، انواع پاکوتاه و درشت دانه را می توان نام برد.

هنگامی که از گیاه آفتاب گردان (sunflower) سخن به میان می آید معمولاً تخمه آفتاب گردان در ذهن تداعی می شود زیرا که همه ما با تخمخ آن آشنایی داریم آن چه که به مصرف تغذیه پرندگان می رسد و یا خود از آن استفاده می کنیم ولی تمام قسمت های این گیاه آفتاب پرست از ریشه و ساقه و شاخه و گل آن گرفته تا مغز ساقه آن دارای خواص بسیاری است.

آفتاب گردان گیاهی است یکساله و تا حدود سه متر رشد می کند. و نام علمی آن (Helianthusannus) است. گل آن درشت و زیبا و به قطر ٣۵ سانتیمتر است. در وسط گل قرمز رنگ آن دایره ای قهوه ای رنگ وجود دارد که تخم های آفتاب گردان دورادور آن را گرفته اند. این گیاه در اکثر نقاط دنیا وجود دارد. از تخم آفتاب گردان روغن گرفته می شود که اشباع نشده است و برای پخت و پز مناسب است.

آنچه این دشت را از نمونه های مشابه متمایز ساخته و از ویژگی های بارز آن محسوب می شود سطوح زیر کشت آن است که بر خلاف دیگر مزارع آفتابگردان که در زمین های هموار دیده می شود در اینجا در دشت های ناهموار و تپه های آبشارگونه است که تمایز رنگی بی نظیری را خلق می کند.

وجود آبشارها، چشمه ها و گونه های درختان جنگلی در این محدوده، دشت شقایق ها در اردیبهشت ماه و نیز مناطق زیبای قشقلته و سردار بَگ، آبشار زو (نام نیک)، آبشار حسین آباد غار خواجه قنبر (سُم) در پیرامون آن و نیز با احداث سد کالپوش در آینده شهرت این منطقه را دوچندان خواهد نمود و با توجه به تصویب دشت آفتابگردان ها به عنوان منطقه نمونه گردشگری در کنار هوای دل انگیز، مناظر زیبای آبشار، چشمه‌سارها و تپه‌های تاریخی مجموعه‌ای از جاذبه‌های کالپوش است که می‌تواند این منطقه را به قطبی گردشگری در کشور مبدل نماید.

” آفتابگردان‌ راهش‌ را بلد است‌ و کارش‌ را می‌داند. او جز دوست‌ داشتن‌ آفتاب‌ و فهمیدن‌ خورشید کاری‌ ندارد. او همه‌ زندگی‌اش‌ را وقف‌ نور می‌کند، در نور به‌ دنیا می‌آید و در نور می‌میرد. نور می‌خورد و نور می‌زاید. دلخوشی‌ آفتابگردان‌ تنها آفتاب‌ است. آفتابگردان‌ با آفتاب‌ آمیخته‌ است‌ و انسان‌ با خدا. برای دیدن آفتاب پرستی دسته جمعی آفتابگردان ها کافی است در یکی از روزهای اواسط شهریور ماه سری به این منطقه زیبا بزنید.”

براستی که هر گوشه از این دیار سر سبز کوهستانی نشانی از موهبت الهی است در کنار سایر جاذبه های طبیعی این منطقه دشت های آفتابگردان در فصل تابستان جلوه ای دیگر از زیبایی را به دشت های ناهموار منطقه کالپوش عطا می کند.

گردش گل آفتابگردان در طول روز همراه با حرکت خورشید نشانی از نظم آفرینش است همچون بوم نقاشی که استاد تغییری را در بطن آن رقم می زند. دانه های آفتابگردان گونه ای از رزق و معیشت مردمان سخت کوشی است که با تلاش بسیار نانی به کف آورده و به غفلت نمی خورند.

چه زیباست نظاره طلوع و غروب خورشید آخرین ماه تابستان در دشت های گل آفتابگردان …

……………………………………………….
آرشیوگزارش و عکس مرحوم علیرضا اسلام پناه

جاذبه ها

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.