میامی شهر هزار ساله

به گزارش میامی نیوز،شهرستان میامی با قدمتی بیش از هزار سال،  در گذشته به خاطر عبور کاروان های شمال، شرق، غرب و قرار گرفتن در مسیر زائرین حضرت رضا (ع) به شهر تجاری تبدیل شده بود و دارای باغهای میوه فراوان، آب شیرین و گوارا و هوای مناسب بوده است. این شهرستان با وجود دشت

کد خبر : 4692
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 اسفند 1391 - 21:38

به گزارش میامی نیوز،شهرستان میامی با قدمتی بیش از هزار سال،  در گذشته به خاطر عبور کاروان های شمال، شرق، غرب و قرار گرفتن در مسیر زائرین حضرت رضا (ع) به شهر تجاری تبدیل شده بود و دارای باغهای میوه فراوان، آب شیرین و گوارا و هوای مناسب بوده است.

این شهرستان با وجود دشت های وسیع گندم به شهر خوشه های طلایی مشهور است و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی این شهرستان روانه می کند.

در مسیر جریان آب که از ارتفاعات جنوب میامی به سمت داخل شهر در جریان است هفت آسیاب آبی قرار داشت که کل گندم منطقه توسط این آسیاب ها آرد می شده و همه روستائیان گندم خود را به این شهر آورده و آراد می کردند و همین داد و ستد ها و رفت و آمدهای زیاد از میامی شهری پر رفت و آمد و آباد به وجود آورده بود.

بخش میامی را اگر “قطب کشاورزی” استان سمنان بنامیم چیزی به گزاف نگفته ایم زمین حاصل خیز؛ آبهای کشاورزی فراوان، محصولات کشاورزی و مردم کشاورز آن همگی دست به دست هم داده تا این قطعه از بهشت بر روی زمین را رونقی داده و از برکاتش نیز مردم بهره ای جسته باشند.

بازدید صدها گردشگر طی سال از کاروان سراهای میامی

وجود هفت کاروانسرانی بین راهی نشان دهنده قدمت هزار ساله شهرستان میامی است و می توان به فرهنگ کهن و اصیل این منطقه پی برد.

وجود این کاروانسراها باعث شده که هر ساله در تعطیلات نوروزی و تابستان صدها گردشگر داخلی  وخارجی به این شهرستان سفر کنند.

کاروانسرای شاه عباسی همچون نگینی بر افراشته در مرکز شهر میامی

کاروانسرای شاه عباسی میامی در دوره صفویه و در زمان شاه عباس صفوی ثانی ساخته شده است.

سرتاسر این بنا از آجرهایی به شکل مربع ساخته شده، درب ورودی این کاروانسرا از سمت شمال به صورت دودرب باز می شود و ضلع جنوبی آن نیز در کنار مسیر تردد اصلی این شهر واقع شده است.

 در هر یک از ضلع های شمالی داخلی یک ایوان بلند واقع  و ایوان ضلع ورودی هم  دارای دو طبقه است که می توان به راحتی به فن معماری مهندسی آن پی برد، در هریک از چهار زاویه کاروانسرا یک برج قرار داد ولی آنچه که بر زیبایی این کاروانسرا افزوده کتیبه ای است که در سردرب ورودی آن بکار گرفته شده و  بیانگر قدمت ساخت آن است.

شنیدن صدای زنگوله شترها در کاروانسرای عباس آباد

مجموعۀ کاروانسراهای میاندشت در ۴۰ کیلومتری مسیر ارتباطی میامی- مشهد واقع شده است، این مجموعه شامل سه کاروانسرا است که یکی در دورۀ صفوی و دو کاروانسرای دیگر در دورۀ قاجاریه ساخته شده است. این مجموعه با مساحت ۱۷ هزار متر مربع بزرگترین کاروانسرای ایران است.

اگر با دقت و تمرکز حواس در گوشه ای از این کاروان بنشینی می توان صدای زنگوله اسب های تجاری که برای استراحت به آنجا آمده اند را شنید.

کاروانسرای عباس آباد

کاروانسرای عباس آباد در ۷۵ کیلومتری شرق میامی، (جاده مشهد) و در مرکز روستایی با همین نام واقع شده است. تاریخچۀ ساخت این کاروانسرا مربوط به دورۀ صفویه است که در دورۀ قاجار مرمت اساسی شده، فرم پلان این کاروانسرا مستطیل شکل و از نوع چهار ایوانی و مساحت آن بالغ بر ۸۵۰۰ متر مربع است.

این کاروانسرا دارای دو ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی است.

ولی گذشته از وجود کاروانسراهای متعدد در شهرستان میامی، آثار تاریخی و عرفانی آن است که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

آرامگاه شیخ حسن جوری زینت بخش تاریخ و فرهنگ میامی

شهرستان میامی مدفن پاک شهید شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران در کلاته میرعلم روستای فیروز آباد (دهستان فرومد) است.

 آرامگاه ابن یمین فرومدی شاعر قطعه سرای قرن هفتم نیز در کنار مسجد جامع باشکوه فرومد زینت بخش تاریخ و فرهنگ ناب این خطۀ است.

مسجد جامع و آرامگاه ابن یمین فرومدی

این مسجد فوق العاده مربوط به دورۀ خوارزمشاهیان در روستای فرومد در ۱۶۰ کیلومتری شرق میامی واقع شده است.

 این بنا با گچبری های زیبا یکی از ۲ مسجد دو ایوانه کشور محسوب می شود.

آرامگاه ابن یمین فرومدی نیز در انتهای روستا قرار دارد. باطن ساختمان زیبا به هیچ وجه با بافت روستا تطابق ندارد و شش گوش و زوایی زیبایی بنا را در برگرفته است. سنگ قبر داری شش ضلع کوچک است که روی آن نوشته شده: “آرامگاه امیر فخرالدین محمد ابن یمین الدین متخلص به ابن یمین. شاعری بوده است دانشمند. دوران زندگی را با کمال مناعت و وارستگی به پایان رسانده است” سال تولدش برابر با ۶۸۵ هجری قمری و سال وفاتش برابر است با ۷۶۹ هجری قمری است.

روستای ابراهیم آباد؛ رستورانی با انواع غذاهای خوشمزه

ابراهیم آباد در ۱۰ کیلومتری شرق میامی یکی از زیباترین روستاهای این شهرستان به شمار می رود که بر خرابه های شهر تاریخی زیدر که از قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال در زمان صفویه (شیخ صفی الدین اردبیلی) برخوردار بود، بنا شده است.

ابراهیم آباد بافت تاریخی بسیار زیبایی دارد. خانه های این روستا از مصالح بومی و سنتی ساخته شده و از سبک معماری خاصی پیروی می کند. کوچه های سنگفرش، دیوارهای کاهگلی و سیمگل با ازاره های آجر قزاقی و درختان کهنسال هنگام ورود، نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

مجسمه زیبای “دهقان” در ورودی روستا با به دست گرفتن فانوس حضورتان را خیرمقدم می گوید و شما را به پذیرایی گرم مردم سخت کوش آبادی نوید می دهد.

 ابراهیم آباد را می توان به رستورانی از انواع غذاهای خوشمزه سنتی تشبیه کرد که می توان به “جوشبره، قروتی، چلکوت، حسود، شیره جوش، آش ترش و آش کما” اشاره کرد.

مردم این روستا دارای آیین و رسوم متنوعی بوده که آن را  از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده اند.

دشت شقایق کالپوش جلوه ای از بهشت

حیف است که به میامی سفر کنی از تماشای دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش بی نصیب بمانی، شاید به جرات بتوان گفت که دشت شقایق کالپوش جلوه ای از بهشت حقیقی خداوند است.

همه ساله از اواسط اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد، میلیون ها گل شقایق دشت کالپوش را به صورت سرخ آتشین درآورده، گویی که خالق هستی چادری سرخ بر دشت های سبز گسترده تا برای دقایقی انسان را به درک قدرت لایزال خود به تامل وا دارد.

در مقابل دشت سرخ فام شقایق، این بار نوبت گل آفتابگردان است که در اوایل شهریور خود نمایی کرده و منظره ای بدیع و بی نظیر را خلق کرده و چشم هر بیننده ای را محسور زیبایی خود می کند.

جنگل و آبشار نام نیک، آبشار حسین آباد و جنگل دشت شاد از دیگر دیدن های منطقه ی کالپوش در شهرستان میامی است.

حال که از تماشای آثار تاریخی و طبیعت بکر و دیدنی شهرستان میامی لذت برده اید و قصد دارید پس از برگشتن از سفر برای دوستان و آشنایان خود تعریف کنید، چه خوب است با خریدن صنایع دستی این شهرستان همچون جاجیم،  البسه محلی، دست بافته های سنتی و نمد و قیسی و برگه زردآلو به عنوان سوغات آنها را نیز در لذت بردن از سفر خود سهیم کنید.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.