میامی در لغت نامه دهخدا

به گزارش میامی نیوز،شهرستان میامی یکی از شهرستانهای زیبای استان سمنان می باشد.با توجه به تقسیمات کشوری در گشته،میامی جزو شهرستان شاهرود بوده که در لغت نامه دهخدا به آن اشاره شده است.میامی.[ م َ م َ ] ( اِخ ) نام یکی از بخشهای سه گانه شهرستان شاهرود(با توجه به تقسیمات کشوری،از سال۹۰شهرستان میامی

کد خبر : 4147
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 فروردین 1401 - 0:36

به گزارش میامی نیوز،شهرستان میامی یکی از شهرستانهای زیبای استان سمنان می باشد.با توجه به تقسیمات کشوری در گشته،میامی جزو شهرستان شاهرود بوده که در لغت نامه دهخدا به آن اشاره شده است.میامی.[ م َ م َ ] ( اِخ ) نام یکی از بخشهای سه گانه شهرستان شاهرود(با توجه به تقسیمات کشوری،از سال۹۰شهرستان میامی به تقسیمات کشوری اضافه شده است)است. این بخش در خاور شهرستان واقع و قسمت شمالی آن کوهستانی و سردسیر و قسمت جنوبی آن دشت و معتدل است. راه شوسه شاهرود مشهد از این بخش می گذرد. مرکز بخش قصبه ٔمیامی است و بخش از سه دهستان تشکیل شده است : مرکزی – فرومد – نردین. تعداد آبادیهای بخش ۴۴ و جمعیت آن در حدود ۲۳ هزار تن است. دهستان مرکزی از چهار بلوک به نام بلوک کلاته ، اربعه ، سرحدات ، مرکزی تشکیل شده که جمعاً ۲۵ آبادی و حدود ۱۲ هزار تن جمعیت دارد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۳ ). میامی و سرحدات از بلوکات ولایت شاهرود خراسان است عده قراء:۸. مساحت : ۱۲ فرسخ. مرکز: میامی. حد شمالی : کلاتها. شرقی : بلوک فروند. جنوب : بلوک بیارجمند. غربی : زیراستاق و پشت بسطام. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص ۲۰۷ ).


میامی. [ م َ م َ ] ( اِخ ) قصبه مرکزی بخش میامی شهرستان شاهرود و مختصات آن به شرح زیر است :طول ۵۵ درجه و ۴۰ دقیقه ، عرض ۳۶ درجه و ۲۵ دقیقه. این قصبه در ۶۰هزارگزی خاور شاهرود سر راه شوسه شاهرود – مشهد واقع و هوای آن معتدل است. جمعیت قصبه در حدود دو هزار تن می باشد. میامی دارای ۲۰ باب دکان و دو گاراژ و پنج کاروانسرا و ادارات بخشداری و بهداری و ژاندارمری و فرهنگ و آمار است. آب قصبه از یک رشته قنات تأمین می شود محصول عمده آن میوه و غله و صنایع دستی زنان بافتن کرباس و قطیفه است. کاروانسرای شاه عباسی آن از آثار قدیمه می باشد. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۳ ). از توابع شاهرود و دارای معدن مس است. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ). نام قصبه ای کنار راه شاهرود و نیشابور میان فراش آباد و ابراهیم آباد، واقع در ۴۷۸ هزارگزی تهران. ( یادداشت مؤلف ) :
ما خیمه به صحرای میامی زده ایم
با چنگ و رباب می پیاپی زده ایم
زاهد تو مده زحمت خود خجلت ما
در خیمه ما میا میا می زده ایم.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.