جاذبه های شهرستان میامی

شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد می باشد. این شهرستان از شمال به استان های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به شهرستان شاهرود محدود شده و بالغ بر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد. با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در

کد خبر : 3281
تاریخ انتشار : جمعه 23 اردیبهشت 1401 - 21:30

شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد می باشد. این شهرستان از شمال به استان های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به شهرستان شاهرود محدود شده و بالغ بر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

با توجه به قرار گرفتن این شهرستان در محور ارتباطی تهران – مشهد اهمیت ارتباطی و ترانزیتی آن از گذشته های دور مورد توجه بوده است. وجود هفت کاروانسرای میامی، سپنج (جهان آباد)، میاندشت، عباس آباد، الحاک، صدر آباد و محمد آباد پل ابریشم خود گواه این مدعاست.

 شهر میامی به عنوان مرکز این شهرستان از آثار تاریخی و گرانبهای بسیاری برخودار است که از آن جمله  می توان به کاروانسرای شاه عباسی،  مسجد و حمام آقایان و موزه مردم شناسی اشاره کرد.

شهرستان میامی دارای چهار منطقۀ نمونۀ گردشگری شامل دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل و آبشار نام نیک و جنگل دشت شاد و عباس آباد می باشد.

تنوع قومی و فرهنگی این خطه اعم از کرد، ترک، عرب و فارس و … آداب و رسوم و آیین های متنوعی را سبب گردیده است.شهرستان میامی مدفن پاک شهید شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران در کلاته میرعلم روستای فیروز آباد (دهستان فرومد) می باشد. آرامگاه ابن یمین فرومدی شاعر قطعه سرای قرن هفتم نیز در کنار مسجد جامع باشکوه فرومد زینت بخش تاریخ و فرهنگ ناب این خطۀ می باشد. میامی زادگاه شهید سید کاظم موسوی از شهدای والامقام هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است.

 صنایع دستی و سوغات

صنایع دستی شهرستان میامی شامل جاجیم بافی، لاک تراشی، تولید البسه محلی، دست بافته های سنتی، نمدمالی و.. .  بوده و سوغات آن قیسی و برگۀ زردآلو است.

اماکن تاریخی و جاذبه های دیدنی میامی

مجموعه کاروانسرای میاندشت

مجموعه کاروانسرای میاندشت شامل سه کاروانسرا است که یکی از آنها مربوط به دوره صفوی و دو کارونسرای دیگر مربوط به دوره قاجار می باشد. کاروانسرای میاندشت با داشتن سه باب انبار، مامن مناسبی برای کاروانیان بوده است . هر سه کاروانسرا از ویژگی های برجسته معماری دوره خود برخوردار هستند. چاپارخانه و تلگراف خانه از جمله بناهای تاریخی این مجموعه است .

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

کاروانسرای عباس آباد

کاروانسرای عباس آباد در ۷۵ کیلومتری شرق میامی، (جاده مشهد) و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است. تاریخچۀ ساخت این کاروانسرا مربوط به دورۀ صفویه می باشد که در دورۀ قاجار مرمت اساسی شده است. فرم پلان این کاروانسرا مستطیل شکل و از نوع چهار ایوانی می باشد. مساحت آن بالغ بر ۸۵۰۰ متر مربع می باشد. این کاروانسرا دارای دو ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی می باشد.

آرامگاه شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران

آرامگاه شیخ حسن جوری در ۱۰۰ کیلومتری میامی در کلاته میر علم روستای فیروزآباد حوالی روستای فرومد واقع است.این آرامگاه که متشکل از یک اتاق ۳ در ۴ و گنبد مدور روی آن است. در قسمت شمالی شهر قدیمی جور قرار دارد و از خشت خام ساخته شده است. و عاری از هرگونه پیرایه و تشریفات ظاهری می‌‌باشد.شیخ حسن جوری یکی از رهبران قیام سربداران و از شاگردان شیخ خلیفه و از رهبران سیاسی و مذهبی قرن هفتم هجری بود که به دست وجی الدین مسعود در سال ۷۴۵ به شهادت رسید.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

جنگل دشت شاد

جنگل دشت شاد در ۱۲۰کیلومتری شمال شرق میامی واقع شده است.
دشت شاد، روستایی در دهستان رضوان از توابع بخش کالپوش شهرستان میامی در استان سمنان قرار دارد.تنوع گونه‌های جنگلی و طبیعت زیبا از ویژگی های این منطقه می‌باشد.
گفتنی است اصلی ترین راه دسترسی به منطقه راه فرعی میامی به کالپوش است، علاوه بر این با احداث جاده ای خاکی از روستای دشت شاد امکان دسترسی به آبشار “لوه” در استان گلستان و نیز پارک ملی گلستان از مناطق زیبای گردشگری کشور فراهم شده است.
این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

در واقع منطقه در اقلیم نیمه مرطوب از یک سو و وضعیت اراضی کشاورزی دیم زار که با کشت گونه های گیاهی مشخص می شود، سبب شده تا پوشش گیاهی منطقه از شرایط ویژه ای برخوردار شود، اما دو مورد از گیاهان منطقه ، یعنی شقایق و گل های آفتابگردان به طور ویژه ای به عنوان امتیاز گردشگری درآمده اند.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

این منطقه در فصل بهار با دشت‌ های مملو از گل شقایق، و در شهریور ماه با گل‌های آفتابگردان و مناظر زیبا پذیرای گردشگران است.
همان طور که از نام منطقه بر می آید غالب پوشش گیاهی آن جنگلی بوده که گونه های درختی آن جزو درختان جنگلی پهن برگ خزری هستند و چون بخشی از جنگل های منطقه جزو پارک ملی گلستان به شمار می رود.
تنوع گونه های جانوری این منطقه منحصر به فرد و شامل اغلب گونه های جانوری از جمله رده های مختلف پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها می شود.

 دشت شقایق و آفتابگردان کالپوش

جنگلهای کالپوش و دیم زارهای منطقه کالپوش در ۹۰کیلومتری شمال شرق میامی در حوزه استحفاظی استان سمنان و آبریز شمالی کشور (حوزه آبریز سد گلستان ) واقع اند. این منطقه از نظر اقلیمی جزء مناطق نیمه مرطوب معتدل به شمار می آید. از نظر پوشش گیاهی، همان طور که از نام منطقه هم بر می آید غالب پوشش گیاهی آن جنگلی پهن برگ خزری هستند و چون بخشی از جنگلهای منطقه جزو پارک ملی گلستان محسوب می شود.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

روستای عباس آباد

عباس آباد روستای کهنی است با یک کاروانسرا قدیمی که به دلیل فعالیتهای معدنی در آن از گذشته های دور شناخته ششده است . این روستا در شمال جاده تهران – مشهد ، در فاصله ۸۰ کیلومتری مرکز شهرستان میامی واقع است . این منطقه در شمال کویر مزینان قرار دارد و دارای اقلیمی گرم در تابستان و معتدل در زمستان است . روستای عشایر نشین رضا آباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود ، در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی شاهرود و ۱۲۳ کیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده است . آب و هوای آن در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد و معتدل است . شترداری در منطقه رایج و مهم ترین جاذبه گردشگری منطقه تپه های ماسه ای به اشکال مختلف است که تا پشت دیوارهای جنوبی روستا امتداد دارد .

 مسجد جامع فرومد

مسجد جامع فرومد در روستای فرومد از توابع شهرستان میامی بر سر راه شوسه میامی به سبزوار و ۱۰۰کیلومتری شرق میامی واقع گردیده است. فرومد از جمله مهم ترین مراکز فعالیت نهضت سربداران بوده است.بنای مسجد جامع فرومد از آثار ارزشمند معماری در دوره خوارزمشاهیان می‌باشد که در دوره ایلخانی گسترش یافته و بر تزیینات آن افزوده شده است.در داخل ایوانهای شمالی و جنوبی محراب با تزیینات پرکار گچبری و کتیبه های خط کوفی وجود دارد . ایوان جنوبی مسجد از ایوان مقابل بزرگتر است و با طاق و قوس گهواره ای عرضی و نیم گنبد انتهایی پوشش یافته است.از فراز ستون نمای پایه ایوان غربی کتیبه هایی کوفی آمیخته با نقوش اسلیمی و گیاهی آغاز می شود و بر روی ستون نمای پایه شرقی خاتمه می پذیرد.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

کاروانسرای میامی

این بنا در مرکز شهر میامی واقع شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است که تقریباً سالم بر جای مانده است. این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است بوده که با آجر ساخته شده است. ورودی این بنا که به شکل هشتی و در دو اشکوب است، در ضلع شمالی کاروانسرا قرار دارد. در سردرب ورودی کتیبه های سنگی حجاری و نصب شده که تاریخ ساخت و بانی آن در روی آن درج شده است و از این حیث منحصر به فرد می باشد. کاروانسرای میامی با زیربنای ۵۲۵۰ متر مربع به شماره ۱۷۱۸ در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

آبشار نام نیک

آبشار نام نیک در استان سمنان واقع می باشد . این آبشار ، در روستای نردین از توابع بخش کالپوش شهرستان میامی قرار دارند و از جمله جاذبه های طبیعی ارزشمند این روستا محسوب می شوند. آبشار زیبای «نام نیک» هر ساله عده زیادی گردشگر را به سوی خود جذب می کند. آبشار نام نیک از کوه های بلند منطقه سر چشمه گرفته است و در قسمت شمال غربی روستا واقع شده که برای بازدید از آن باید از داخل روستا عبور کرده و حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پیاده روی کرد. آبشار نام نیک در حوزه استحفاظی شهرستان میامی و در آبریز شمالی استان قرار دارد. این آبشار، در روستای نردین از توابع بخش کالپوش شهرستان میامی قرار دارند و از جاذبه های طبیعی و با ارزش این روستا محسوب می شوند. روستای نام نیک قدیمی ترین روستا های منطقه کالپوش است که از طرف شرق وصل یه چمن منحصر بفرد کالپوش است و تپه آق مزار- از مزار های قدیمی منطقه و مربوط به ایل های گرا ایلی و اشکی در نزدیکی این روستا است.

 فرومد، آرامگاه بزرگ قطعه سرای پارسی

روستای هدف گردشگری فرومد در منتهی الیه شرقی شهرستان میامی (کیلومتر ۱۱۵) مسیر میامی به سبزوار واقع است. در مرکز این روستای زیبا، ساختمانی سرخ فام به چشم می خورد که آرامگاه ابن یمین، شاعر معروف و قطعه سرای بزرگ زبان فارسی است. بنای آرامگاه در سال ۱۳۵۳ بازسازی و ساختمان زیبائی در آن محل احداث شد که برخی آن را سمبل کلاه سربداران و گروه دیگر آن را به صورت گلی در حال شکفته شدن می دانند. این بنا که با بافت روستا تطابقی ندارد، شش گوش است. ‏سنگ قبر دارای شش ضلع کوچک است که روی آن نوشته شده: «آرامگاه امیرفخرالدّین محمد ابن یمین الدین متخلّص به ابن یمین، شاعری بوده است دانشمند، دوران زندگی را با کمال مناعت و وارستگی به پایان رسانده است».

روستای ابراهیم آباد سفلی

روستای ابراهیم آباد در ۱۰ کیلومتری شرق میامی با جمعیتی بالغ بر ۱۵۰۰ نفر قرار دارد. ابراهیم آباد یکی از زیباترین روستاهای شهرستان میامی به شمار می رود که بر خرابه های شهر تاریخی زیدر که از قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال در زمان صفویه (شیخ صفی الدین اردبیلی) برخوردار بود، بنا شد. ابراهیم آباد بافت تاریخی بسیار زیبایی دارد. خانه های این روستا از مصالح بومی و سنتی ساخته شده و از سبک معماری خاصی پیروی می کند. در سال های اخیر به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بافت این روستا بهسازی و مرمت شد. کوچه های سنگفرش، دیوارهای کاهگلی و سیمگل با ازاره های آجر قزاقی و درختان کهنسال هنگام ورود، نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر میامی

مجسمه زیبای “دهقان” در ورودی روستا با به دست گرفتن فانوس حضورتان را خیرمقدم می گوید و شما را به پذیرایی گرم مردم سخت کوش آبادی نوید می دهد. ابراهیم آباد را می توان به رستورانی از انواع غذاهای خوشمزه سنتی تشبیه کرد که می توان به جوشبره، قروتی، چلکوت، حسود، شیره جوش، آش ترش و آش کما اشاره کرد. مردم این روستا از آیین ها و آداب و رسوم متنوعی محافظت نموده و از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده اند که از آن جمله می توان به مراسم عید و عیدگاه اشاره کرد. این روستا همه ساله جشنواره ای غذاهای محلی را برگزار می کند و با توجه به وقوع در کنار اتوبان تهران – مشهد می تواند پذیرای گردشگران و زوار آقا علی ابن موسی الرضا (ع) باشد.

جاذبه ها

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.