خبرنگار: علی آقائی

میامی قطب کشاورزی در مسیر تحقق شعار سال

شهرستان میامی به عنوان قطب کشاورزی استان سمنان دارای ۶۷۰ هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی در خط مقدم عرصه تولید و تحقق شعار سال در «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» قرار دارد.

کد خبر : 3261
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 اسفند 1401 - 10:48

به گزارش خبرنگار میامی نیوز، شهرستان میامی، شرقی ترین نقطه استان سمنان، به دلیل تولید انواع محصولات باغی و زراعی یکی از شهرستان‌های مهم کشور در حوزه کشاورزی  است و با توجه به نامگذاری شعار امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» بی تردید این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های منحصر به فرد خود یکی از مهمترین عرصه‌های تحقق شعار سال به شمار می‌رود.
این شهرستان با تولید سالانه حدود ۴۰ هزار تن گندم، جو و کلزا، آفتابگردان، چغندرقند و دیگر محصولات کشاورزی در راستای شعار سال می تواند نقش مهمی ایفا کند.
ظرفیت کشاورزی میامی در تولید دانش‌محور

حامد غلامی از کارشناسان بخش کشاورزی در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: اعلام شعارسال توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به موضوع تولید در چند سال گذشته چراغ راه توسعه و آبادانی کشور محسوب می‌شود.
 وی ابراز داشت: بخش کشاورزی میامی برای تحقق شعار سال از ظرفیت‌های بالایی برای افزایش تولید مبتنی بر دانش روز و اشتغالزایی برخوردار است.

میامی قطب کشاورزی در مسیر تحقق شعار سال


یکی از کشاورزان میامی نیز با بیان اینکه استفاده از ابزار آلات جدید کشاورزی نقش بسزایی در عملکرد تولید دارد، افزود : باید در بخش کشاورزی برای خودکفایی در محصولات اقدام اساسی صورت پذیرد.  
علی اکبر نادعلی ادامه داد: اولویت بندی نوع محصولات کشاورزی، جایگزینی برخی از ارقام جدید پربازده و با کیفیت به جای ارقام سنتی و کم‌بازده ضرورت دارد.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شهرستان میامی نیز در این باره، اظهار داشت: عبور از کشاورزی سنتی و رفتن به سمت کشاورزی هدفمند و اقتصادی ضروری است و باید برای تحقق این امر تلاش کرد.
نصیر صائمی با اشاره به اینکه باید رویکردها را به گونه‌ای ترسیم کنیم که تغییر اقلیم‌ها و خشکسالی‌ها نتواند تولیدات کشاورزی این منطقه را دستخوش تغییر کند، تصریح کرد:  تنها راهکار اساسی در این راستا عمل به شعار سال با تکیه بر دانش روز و کشاورزی دانش محور محقق می‌شود.

میامی قطب کشاورزی در مسیر تحقق شعار سال


طرح‌های مناسب با شرایط کم‌آبی برای تحقق شعار سال  
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی با توجه به محدودیت منابع آبی و خشکسالی‌های چند سال گذشته گفت: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آب بر و پربازده(گیاهان دارویی)، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای، توسعه کشت دیم در اراضی شیب دار و کم بازده با هدف ایجاد اشتغال دائم و پایدار، اصلاح نژاد دام و توسعه نژادهای چندقلوزا و پربازده شیری و گوشتی، توسعه کشت نشایی صیفی‌جات، چغندرقند و گیاهان دارویی، ایجاد صندوق‌های اعتبار خرد زنان روستایی جهت ایجاد اشتغال، افزایش ظرفیت مرغداری‌های صنعتی، ارائه تسهیلات کم بهره مشاغل خانگی و گیاهان دارویی با هدف توسعه اشتغال، به کار بردن ارقام پرمحصول و مقاوم به تنش و آفات و بیماری‌ها، همکاری با مرکز تحقیقات کشاورزی جهت اجرای طرح‌های تحقیقی و ترویجی PVS، PDT، PNT با هدف افزایش تولید در واحد سطح ضرورت دارد.
محمد حسینی ادامه داد: میامی با توجه به اینکه بیشترین تولید محصولات کشاورزی و دامپروری را داراست می تواند نقش بسزایی در تحقق شعار سال داشته باشد و باید در حوزه دانش بنیان و اشتغالزایی گام‌های موثری برداشته شود.

شهرستان میامی به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی مطلوب، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد.

کل تولید سالانه محصولات کشاورزی زراعی و باغی شهرستان میامی حدود ۳۲۰ هزار تن برآورد می‌شود. جهاد کشاورزی میامی با سه مرکز جهاد کشاورزی حومه، فرومد و کالپوش، بیشترین تولید استان را به خود اختصاص داده است.
۹۰ درصد از سطح زیر کشت آفتابگردان، کلزا و چغندرقند در این شهرستان انجام می‌شود.

  شهرستان میامی با حدود هشت هزار بهره بردار بخش کشاورزی و دامپروری در شرق استان سمنان قرار دارد.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.