مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت میامی

مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسراهای ایران محسوب می‌شود که در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق میامی قرار دارد و شامل سه کاروانسرا است؛ یکی در دور صفوی و دو کاروانسرای دیگر در دور قاجار ساخته شده‌اند. این مجموعه دارای مساحتی بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع عرصه و ۱۰ هزار مترمربع اعیان است. پلان این

کد خبر : 3355
تاریخ انتشار : جمعه 27 خرداد 1401 - 12:50

مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی میاندشت بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسراهای ایران محسوب می‌شود که در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق میامی قرار دارد و شامل سه کاروانسرا است؛ یکی در دور صفوی و دو کاروانسرای دیگر در دور قاجار ساخته شده‌اند. این مجموعه دارای مساحتی بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع عرصه و ۱۰ هزار مترمربع اعیان است.

پلان این کاروانسرا به صورت حیاط مرکزی و حیاط آن هشت ضلعی و مصالح ساختمانی آن از آجر است. حجره‌ها و رواق‌ها پیرامون حیاط و شترخوان‌ها در پشت رواق‌ها قرار دارند و دسترسی به شترخوان‌ها از سمت شمال و جنوب حیاط است که در قسمت بالای ورودی، شاه نشین با مقطع هشت ضلعی و دسترسی به شاه‌نشین از طریق دو راه پله در طرفین دالان ورودی صورت می پذیرد. 

در دوره قاجار به علت رونق بازرگانی و افزایش کاروان ها، دو کاروانسرای دیگر به این مجموعه اضافه شد. در شرق مجموعه، کاروانسرای قاجاری با پلان چهار ایوانی، دارای شاه نشین و سردرب ورودی است. در وسط این کاروانسرا بارانداز ساخته شده که جهت نمایش، فروش کالا و تخلیه بار مورد استفاده قرار می گرفته، کاروانسرای میانی رابط بین کاروانسرای صفوی و قاجاری است که در پیرامون آن، رواق ها، حجره ها و ایوان قرار گرفته و از آجرکاری متنوع جهت پوشش طاق ها بهره برده اند. بر سردر این کاروانسرا کتیبه ای منظوم به تاریخ ۱۲۹۰ ه.ق. به چشم می خورد. بانی این دو کاروانسرا حسین خان نظام الدوله، ملقب به ((شهاب الملک)) والی خراسان بوده است.

این مجموعه علاوه بر موارد فوق دارای سه آب انبار، حمام، چاپارخانه و تلگراف خانه بوده است. آب شرب مصرفی از راه قنات تامین می شده است و همچنان نیز پا برجاست. 

در حال حاضر، این مجموعه دارای امکاناتی از قبیل رستوران سنتی، چایخانه سنتی، موزه سنگ و گوهر، گالری هنرهای تجسمی، اجرای نقالی و نمایش سیاه بازی، اجرای موسیقی زنده، بازارچه سنتی و صنایع دستی، ستاره شناسی، آتلیه عکاسی و محل اسکان برای ستاره‌بینی است.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.