مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان:

نکوداشت ابن یمین فریومدی برگزار می شود

به گزارش میامی نیوز،به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان،مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان روز چهارشنبه در نشست برنامه ریزی برگزاری مراسم نکوداشت و تکریم ابن یمین فریومدی افزود: استان سمنان دارای گنج های فراوانی از مفاخر است و ابن یمین فریومدی یکی از این گنج های ناشناخته

کد خبر : 3373
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 تیر 1401 - 8:12

به گزارش میامی نیوز،به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان،مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان روز چهارشنبه در نشست برنامه ریزی برگزاری مراسم نکوداشت و تکریم ابن یمین فریومدی افزود: استان سمنان دارای گنج های فراوانی از مفاخر است و ابن یمین فریومدی یکی از این گنج های ناشناخته است.

فرشید فلاح با تاکید بر اهمت نکوداشت مفاخر علمی و فرهنگی، دینی و … اظهار داشت: متاسفانه در برگزاری آیین های نکوداشت آنگونه که باید عمل نشده است و نیاز است از این همایش ها برای معرفی به نسل جوان و الگو سازی در جامعه آیین های نکوداشت بیشتری برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تقدیر از شرکت کنندگان در این نشست و اینکه برخی از شهرستان میامی و با طی صدها کیلومتر در این نشست حضور یافته اند خواستار مشارکت و همکاری دستگاههای مختلف فرهنگی و اجرایی و نهادهای مردمی شهرستان میامی در برگزار این همایش شد و بر انتخاب دبیران تخصصی، علمی و اجرایی قوی برای این نکوداشت تاکید کرد.

رضا کی پور رییس بنیاد نخبگان استان سمنان نیز در این نشست مشارکت در برگزاری آیین های نکداشت مفاخر را از برنامه های این بنیاد دانست و  تاکید کرد: تجلیل و نکوداشت از مفاخر علمی و فرهنگی در جامعه، نخبه پروری را به دنبال دارد و بسیار موثر است.

در این نشست شرکت کنندگان دیدگاهها و برنامه های مورد نظر خود را در خصوص برگزاری نکوداشت ابن یمین فریومدی ارائه کردند.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است. اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است.

ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می یازد. سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.