کتاب “گزیده اشعار ابن یمین فریومدی” تدوین و رونمایی می شود

به گزارش میامی نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان، نعمت الله قنبری نیکدل گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی همایش و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر اساس نیازسنجی به عمل آمده این کتاب تالیف خواهد شد. وی افزود: با توجه به حجم

کد خبر : 3463
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 8:00

به گزارش میامی نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان،

نعمت الله قنبری نیکدل گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی همایش و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر اساس نیازسنجی به عمل آمده این کتاب تالیف خواهد شد.

وی افزود: با توجه به حجم بالای اشعار این شاعر بزرگ ایران زمین، گزیده ای از اشعار وی تدوین و در دسترس علاقمندان حوزه شعر و ادب و عموم مردم قرار خواهد گرفت.

قنبری نیکدل، هدف از تهیه این گزیده اشعار را ارتباط و خوانش بهتر، آسان تر و موثرتر مخاطبان ،به ویژه نسل جوان بیان کرد و اظهار داشت: تدوین این کتاب توسط یکی از استادان و پژوهندگان هم استانی رشته ادبیات انجام و همزمان با برگزاری همایش نکوداشت ابن یمین فریومدی رونمایی خواهد شد.
قریب ۱۵ هزار بیت شعر از ابن یمین فرومدی در قالب های مختلف از جمله: قطعه، قصیده، غزل و رباعی باقی مانده است.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می یازد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.