اتفاقات خوب برای گذرگاه یوزها در راه است/ جاده «عباس آباد» ایمن می‌شود

پانزدهم مردادماه یک توله یوزپلنگ که به همراه مادرش در حال عبور از جاده میامی ـ عباس آباد، بود، در اثر تصادف تلف شده است. تا آمار هشتمین یوزپلنگی که در یک دهه اخیر بر اثر تصادف با خودروهای عبوری از جاده‌ها از بین رفته است را به ثبت برساند. نبود دوربین کنترل سرعت، کمبود

کد خبر : 3743
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 شهریور 1401 - 9:07

پانزدهم مردادماه یک توله یوزپلنگ که به همراه مادرش در حال عبور از جاده میامی ـ عباس آباد، بود، در اثر تصادف تلف شده است. تا آمار هشتمین یوزپلنگی که در یک دهه اخیر بر اثر تصادف با خودروهای عبوری از جاده‌ها از بین رفته است را به ثبت برساند.

نبود دوربین کنترل سرعت، کمبود روشنایی و نبود زیرگذر یا روگذر استاندارد از مهم‌ترین دلایل کشته شدن یوزها در این محور عنوان شده است.

همزمان با این اتفاق  اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان برای رسانه‌ها متنی ارسال کرده که در آن آمده بود: سال ۹۵ پروژه‌ای تحت عنوان اجرای فنس ویژه حفظ یوزپلنگ ایرانی در حدفاصل محور میاندشت- عباس‌آباد در طرح ۱۳۰۳۰۱۶۲۵۷ از محل اعتبارات ابلاغی به اداره کل ابلاغ شد. و در سال ۹۷ و ۹۸ نیز علی‌رغم پیگیری‌های مستمر در هیچ مرحله‌ای، ابلاغ اعتباری در این خصوص انجام نگرفت.

تامین روشنایی ۲۰ کیلومتر از جاده عبور یوز  ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان مدعی شد، با توجه به اهمیت موضوع حفاظت از یوزپلنگ‌ها و پیگیری‌های متعدد اداره کل راه و ترابری وقت، هیچ‌گونه تخصیصی بابت این پروژه داده نشد.این اداره کل برآورده کرده است: برای اجرای عملیات روشنایی به طول ۲۰ کیلومتر از مسیر محدوده عبور یوزها، اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز است و در صورت تأمین اعتبارات لازم، عملیات اجرایی محقق خواهد شد.

بعد از چند هفته امروز مرتضی پورمیرزایی مدیرعامل انجمن حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از شروع اتفاقات خوب برای ایمن‌سازی جاده عباس‌آباد میامی خبر داد و گفت: تلاش‌ها توسط یک تیم بزرگ متشکل از داوطلبان، علاقه‌مندان و دولتی‌ها شروع شده تا در زمینه‌های مختلف بتوان کارهایی برای ایمن سازی انجام داد.

وی با اشاره به اتفاق تلخ تلف شدن توله یوز آسیایی در هفته‌های اخیر گفت: این اتفاق تلخ موجب هم‌افزایی گروه‌های مختلف مردمی و دولتی شد تا در سه سطح برای بهبود وضعیت این جاده تلاش کنند.

پورمیرزایی با بیان اینکه سازمان محیط زیست جلساتی با وزارت راه برگزار کرده و به زودی قرار است برای بررسی شرایط تجهیز جاده به فنس، نور و … سفر مشترکی به منطقه داشته باشند ابراز داشت:‌ تمرکز سازمان بیشتر روی همکاری با وزارت راه و اضافه کردن محدوده‌های تردد و مناطق تحت حفاظت شده بیشتر است.

ارسال پیامک به مسافران جاده عباس آباد میامی: «آهسته برانید؛ محل گذر یوز آسیایی»

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی از قبول مسؤولیت اجتماعی در این زمینه از سوی یکی از شرکت‌های خدمات تلفن همراه خبر داد و گفت: در حال حاضر در محدوده خطر پیامکی به مشترکین در حال عبور از جاده ارسال می‌شود تا آهسته‌تر حرکت کنند و امیدواریم شرکت‌های تلفن همراه دیگر هم به جمع ما در این زمینه بپیوندند.

از ایجاد کمپین خرید تجهیزات تا تشکیل گروه داوطلبان

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ آسیایی با اشاره به اینکه پیگیری و تسهیل اقدامات دولت و شرکت‌های بزرگ از جمله مسؤولیت‌های داوطلبان غیردولتی در نظر گرفته شده است،‌گفت: در اولین قدم کمپین خرید تجهیزات مورد نیاز برای افزایش ایمنی افراد، افزایش کارایی تلاش‌ها برای کاهش سرعت در مواقع خطر و کاهش نیاز به ایجاد آتش در کنار جاده شروع به کار کرده است.

وی افزود: این تجهیزات پیش‌نیاز تشکیل و آموزش تیمی است که قرار است در اولین نوبت تعطیلات انتهای ماه صفر برای پیشگیری برای منطقه توران صورت گیرد.

پورمیرزایی یادآور شد: تا این لحظه ۲۵ درصد از مبلغ مورد نیاز خریدها تأمین شده و برای کمک‌های بیشتر لینکی در صفحه اینستاگرام انجمن بارگذاری کرده است.

وی یادآور شد: به زودی برای تشکیل تیم و حضور داوطلبان علاقه‌مند اطلاع‌رسانی خواهند داشت و ابراز امیدواری کرد انرژی شکل گرفته میان افراد منجر به کاهش خطر ترددها در این منطقه شود.

گفته می شود برای ایمنی محور و ترافیک عبوری آن نسبت به نصب تابلوهای ارسالی محیط‌زیست در نقاط تعیین‌شده بازدید میدانی مشترک به اتفاق مسئول کشوری حفاظت از یوزها اقدام شده و در راستای آشکارسازی و ایمن‌سازی محور نسبت به نصب چراغ چشمک‌زن و تابلوهای محدودیت سرعت در نقاطی که با هماهنگی نمایندگان اعزامی محیط‌‌زیست تعیین شده بود، اقدامات لازم صورت گرفته است.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.