درگفتگو اختصاصی با میامی نیوز مطرح شد:

۴۰ درصد تعاونی‌های میامی فعال هستند

گفتگو:سعید منصوری،ایمان نوری شهرستان میامی یکی از هشت شهرستان استان سمنان است که با تصویب هیئت دولت از بخش میامی به شهرستان ارتقا یافت. مرکز این شهرستان، شهر میامی بوده و از دو بخش مرکزی به محوریت شهر میامی و دهستان‌های فرومد، میامی و کلاته‌های شرقی (محمد آباد، قدس، جودانه، کلاته اسد و…) و بخش

کد خبر : 3651
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 شهریور 1401 - 10:39

گفتگو:سعید منصوری،ایمان نوری

شهرستان میامی یکی از هشت شهرستان استان سمنان است که با تصویب هیئت دولت از بخش میامی به شهرستان ارتقا یافت. مرکز این شهرستان، شهر میامی بوده و از دو بخش مرکزی به محوریت شهر میامی و دهستان‌های فرومد، میامی و کلاته‌های شرقی (محمد آباد، قدس، جودانه، کلاته اسد و…) و بخش کالپوش به مرکزیت شهر رضوان و دهستان‌های رضوان و نردین است.

طبق آخرین سرشماری، جمعیت این شهرستان حدود ۴۰ هزار نفر برآورد شده که ۱۲ درصد آن جمعیت شهری و ۸۸ درصد درصد آن را جمعیت روستایی تشکیل داده است. شهرستان میامی دارای دو شهر میامی و رضوان و ۴۸ روستا است. این شهرستان دارای ۱۶ واحد صنعتی با ۲۵۰ نفر اشتغال، ۲۶ واحد معدنی فعال با ۸۰۰ نفر اشتغال و یک هزار و ۱۰۰ واحد صنفی با چهار هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال است.

با این توضیح در گفتگویی با علی اسدی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میامی، به بررسی مسائل مرتبط با اشتغال در شهرستان می‌پردازیم.

*درباره واحدهای تولیدی و همچنین تعاونی‌های میامی توضیح دهید.

واحدهای بالای ۱۰۰ نفر اشتغال در شهرستان میامی شامل شرکت مس با ۴۲۰ نفر اشتغال، کاریز میامی با ۱۴۰ نفر اشتغال، ریسندگی نخ با ۱۰۵ نفر اشتغال، مس با ۸۵ نفر اشتغال است یک معدن مس دیگر هم با همین میزان اشتغال در دست اجرا است همچنین کارگاه‌های تولید پوشاک و پیراهن در روستای محمد آباد ۸۰ کارگاه با اشتغال حداقل ۴۰۰ نفر است در بخش کشاورزی نیز هشت هزار بهره بردار و در میامی وجود دارد که بیش از هر بخش دیگری در استان سمنان است.

این شهرستان دارای ۸۵ تعاونی بوده که از این تعداد ۳۵ مورد آن فعال بوده و در زمینه‌های مختلف تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت دارد و علاوه بر این، دو تعاونی فراگیر و یک تعاونی توسعه عمران نیز در میامی وجود دارد همچنین ۲۹ تعاونی غیرفعال بوده که در سال جدید طی مکاتبه با شرکت‌های فوق برای تعیین تکلیف آنان تعداد چهار تعاونی مراجعه که در حال انجام امور اداری آنها بوده و تعداد ۱۸ تعاونی راکد است.

علی اسدی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میامی

*برای این واحدها چه کاری کرده‌اید همچنین درباره فرصت‌های شغلی هم توضیح دهید

در سال جاری از محل اعتبارات تفاهم نامه یکی از بانک‌ها ۱۰ تعاونی برای دریافت تسهیلات به کمیته فنی استان با تسهیلات میلیاردی معرفی شدند که در صورت جذب تسهیلات در ایجاد فرصت‌های شغلی شهرستان تأثیر زیادی خواهد داشت.

در خصوص اعلام فرصت‌های شغلی از سوی کارفرمایان همه ماهه لیست نیروهای مورد نیاز به این اداره اعلام و بر اساس ثبت نام مراجعین به واحدها جهت اشتغال معرفی می‌شوند. در بخش اشتغال اتباع خارجی در شهرستان نیز از ابتدای سال تاکنون ۳۰ بازدید از کارگاه‌های مشمول قانون کار و هشت بازدید توسط گشت مشترک اتباع شهرستان انجام که تبعه خارجی شناسایی نشد.

*و پیرامون آمار بیکاری و بیمه مرتبط به آن توضیح دهید. همچنین به ما بگویید که وضعیت جامعه کارگری میامی به چه شکل است؟

آمار بیمه بیکاری شهرستان تنها ۵۰ نفر است در چهار ماهه اول سال جاری هفت نفر مجدد در واحدهای مشمول قانون کار مشغول به کارشدند و بیمه بیکاری آنها قطع شده است همچنین ماهانه به طور میانگین حدود پنج نفر از کارگران به دلایل مختلف از کارگاه‌ها تعدیل و برای استفاده از بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه می‌کنند.

در زمینه ارائه خدمات رفاهی به کارگران واحدها نیز باید گفت ۱۰ نفر از کارگران به استراحت گاه‌ها و زائر سراهای کارگری (مشهد، انزلی و قم) در سال جاری معرفی و از این امکانات استفاده کردند همچنین در خصوص تشکل‌ها و نماینده‌های کارگری بالای ۵۰ نفر نیز باید گفت یک مورد انجمن کارگران ساختمانی، دو نماینده کارگر و یک کانون کارگران بازنشسته در شهرستان میامی وجود دارد و تعداد خانه‌های بهداشت کارگری در واحدهای بالای ۵۰ نفر سه مورد است که دو مورد آنها فعال و یکی به تازگی فعال شده است.

*سهمیه تسهیلات اشتغال‌زایی میامی چقدر است؟

سهمیه تسهیلات اشتغال روستایی این شهرستان از سال ۹۷ تاکنون ۳۴۳ میلیارد ریال بود ۳۶۷ طرح با اشتغال ۵۳۱ نفر برای دریافت ۴۰۲ میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند. همچنین ۲۵۳ طرح شامل ۹۴ طرح روستایی و ۲۵۳ طرح اشتغال حمایتی توانستند ۳۷۶ میلیارد ریال وام را دریافت و برای ۵۰۲ نفر هم شغل ایجاد کنند که در این شاخص خوشبختانه ۱۰۹ درصد تعهدات و سهمیه شهرستان میامی محقق شد.

در سال گذشته سهمیه مشاغل خانگی شهرستان میامی نیز ۶۴ میلیارد ریال بوده که تعداد ۱۵۲ طرح پشتیبان و مستقل برای دریافت ۸۸ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی و تعداد ۱۲۰ طرح به مبلغ ۶۷ میلیارد ریال و با اشتغال ۱۴۸ نفر تاکنون وام دریافت کردند که در این شاخص هم شاهد تحقق ۱۰۵ درصدی تعهد و سهمیه شهرستان بودیم.

در سال جاری سهمیه اشتغال شهرستان ۷۰۷ مورد است که تاکنون ۴۰۶ مورد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی ایجاد و در سامانه درصد ثبت شده است. در خصوص مشاغل خانگی نیز حدود ۲۰۰ نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام و مجوز آنها صادر شده که به محض اعلام سهمیه اعتبارات شهرستان توسط دستگاه‌های بخشی به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان برای معرفی به بانک عامل ارسال خواهد شد.

در خصوص تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی دارای طرح مکاتبه که در صورت داشتن طرح هرچه سریع‌تر طرح‌های خود را به کمیته‌های فنی تسهیلات مذکور در مرکز استان ارسال تا پس از بررسی نسبت به معرفی به بانک‌های عامل اقدام شود.

*قدری درباره پتانسیل‌ها و فرصت‌های میامی صحبت کنید

وجود معادن مهم مس و کرومیت با عیار بالا در منطقه عباس آباد و فرومد، وجود پتانسیل خوب در زمینه کاشت پسته و گیاهان دارویی، وجود محصولات لبنی و حبوبات مختلف، وجود کارگاه‌های تولید پیراهن در کل منطقه و قطب پیراهن استان (روستای محمد آباد)، قطب گاوداری در روستای جودانه و وجود سه سکوی جمع آوری شیر، ایجاد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و فرآوری محصولات با توجه به شعار سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و وجود زمینه فعالیت تولیدکنندگان کفش در بخش رضوان از مهمترین مزیت‌های اقتصادی میامی است.

نقاط ضعف و کمبودهایی نیز وجود دارد که برای مثال می‌توان به پراکندگی جمعیت در منطقه، دوری و بعد مسافت روستاها از مرکز شهرستان و استان، عدم تمرکز جمعیت در مرکز شهرستان میامی، عدم وجود زیرساخت‌ها برای جذب سرمایه گذار در شهرستان خصوصاً برق و آب در معادن مس عباس آباد و میان‌دشت، کمبود نیروی کار برای معادن به دلیل دوری راه، نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی محصولات کشاورزی، نبود بانک‌های تخصصی در شهرستان و پایین بودن نقدینگی بانک‌های موجود اشاره کرد.

از دیگر کمبودهای این شهرستان که باید مد نظر مسئولان ارشد استانی باشد نبود و فقدان کاریابی برای انجام امور بیکاران و متقاضیان جویای کار، عدم فعال بودن مؤسسه مشاوره کارآفرینی برای راهنمایی و مشاوره به کارآفرینان، نداشتن شورای اسلامی کار در کارگاه‌های زیر ۵۰ نفر، نبود شرکت‌های دانش بنیان و… است.

*به نظر شما راهکار برون رفت از این مشکلات چیست؟

توسعه معادن منطقه میان‌دشت و عباس آباد از طریق اقدام عاجل در تأمین زیرساخت‌های لازم نظیر آب و برق، حمایت از ناحیه صنعتی کالپوش به منظور راه اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی و دامپروری، اختصاص تسهیلات کم بهره جهت استقرار واحدهای تولیدی کوچک و زود بازده در روستاها خصوصاً کارگاه‌های تولید پوشاک در روستای محمد آباد، اختصاص سهم یک درصد از تولید و استخراج معادن به روستاهای هم‌جوار برای توسعه و آبادانی روستاها از جمله نیازهای میامی است.

فراهم کردن زمینه و شرایط لازم برای بازگشت کارفرمایان تولید کننده کفش شاغل در تهران به روستاهای بخش رضوان که مقصود بیش از ۴۰ کارگاه و حدود ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم است، ایجاد اشتغالزایی از طریق ساماندهی کمربندی شهر میامی و احداث رستوران‌ها، زائرسراها و… در کنار اقدامات دیگری مانند راه اندازی کاریابی غیردولتی و فعال شدن مؤسسه مشاوره کارآفرینی برای ساماندهی متقاضیان نیروی کار و حمایت از طرح‌های کار آفرین که از جمله مهم‌ترین معضلات در میامی است از دیگر اقداماتی هستند که می‌توان انجام داد. ما در میامی همچنین نیاز داریم تا مکاتبه جهت فعال سازی و ایجاد شوراهای اسلامی کار در واحدهای زیر ۵۰ نفر نیز انجام شود.

جهت مشاهئه فیلم روی گزینه زیر کلیک کنید

https://www.aparat.com/v/mwvWj

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.