آیت‌الله عباسعلی اختری درگذشت

به گزارش میامی نیوز،آیت الله عباسعلی اختری در سال ۱۳۱۸شمسی در شهرستان سمنان و در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاه خود ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و ۲۰ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت.

کد خبر : 3937
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 - 0:04

به گزارش میامی نیوز،آیت الله عباسعلی اختری در سال ۱۳۱۸شمسی در شهرستان سمنان و در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاه خود ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و ۲۰ سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت.

وی سپس به حوزه علمیه قم رفت و در درس‌های خارج فقه و اصول مراجع قم شرکت کرد و در آن حوزه از محضر آیات غضنفری، سبزواری، فشارکی، مؤمن قمی و محمدعلی گرامی بهره برد. سپس دوباره به مشهد بازگشت و در درس خارج فقه و اصول آیات عظام: میلانی، وحید و فلسفی حاضر شد. وی پس از مدتی به تهران رفت و از مدرسه  دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد. با آغاز نهضت حضرت امام در خرداد ۱۳۴۲ به نهضت مزبور پیوست و در جریان اعزام روحانیون به خدمت سربازی، همراه آیت الله هاشمی رفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد.

او در سال ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانی های افشاگرانه در تهران، به مبارزات خود ادامه داد و به خاطر این سخنرانی‌ها، دستگیر و تحت شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار گرفت. پس از آزادی از زندان مبارزات خود را ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷دستگیر شد و به زندان افتاد، ولی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، و در اثر شتاب گرفتن انقلاب، از زندان آزاد شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شیروان منصوب شد. سپس در سال ۱۳۵۹ عهده دار مدرسه عالی کانون اسلامی اراک شد و با حرکت های انحرافی که در آنجا ایجاد شده بود به مبارزه پرداخت. او در ۱۳۶۰، طی حکمی از سوی حضرت امام، به امامت جمعه  شهرستان سمنان منصوب شد.

به دنبال شهادت عبدالمجید دیالمه نماینده مشهد در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، با اصرار شهید بزرگوار حجت الاسلام والمسلمین هاشمی نژاد، کاندیدای نمایندگی مجلس شد و توانست با آرای قابل توجهی به مجلس شورای اسلامی راه یابد. در مجلس، در کمیسیون اقتصادی و دارایی فعالیت کرد و مدتی هم نایب رئیس کمیسیون فوق بود. پس از پایان کار مجلس اول، به قضاوت در یکی از شعب دیوان عالی کشور پرداخت. سپس از طرف امام به عنوان نماینده امام در استان سمنان و امام جمعه سمنان منصوب شد. او هم زمان با فعالیت های سیاسی به تدریس در دانشگاه های شهید بهشتی

تهران و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیت‌های علمی ـ آموزشی پرداخت. در ۱۳۷۹ ش به عضویت شورای سیاست گذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد. در ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا داد و به امامت جمعه شهر ری منصوب شد. وی همچنین در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد. ایشان در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان رهبری(دوره پنجم)  که در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد به عضویت خبرگان رهبری در آمد.

سمت‌های دیگر وی، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های سمنان و نمایندگی ولی فقیه و بنیاد مسکن بود. از آثار او می‌توان به موارد چون آشنایی با قرآن، امام و احیای ارزش های انقلاب اسلامی، تولی ’ و تبری ’،درخشش علی در قرآن، نقش انتظار در سیر تاریخ، نظری به آیین جهاد در قرآن، جوان بر سر دوراهی، مدیریت فرهنگ کار، سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و… اشاره کرد.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.