داروخانه میامی ومشکلات پیش روی آن/کمبود داروخانه زخمی مضاعف بر درد بیماران میامی

به گزارش میامی نیوز به نقل از مهر،شهرستان میامی در شهریورماه ۹۰ با تصویب هیئت دولت بخش میامی به شهرستان میامی ارتقا یافت. با وجود اینکه یک دهه از این مصوبه می‌گذرد، مشکلات زیادی در این شهرستان گریبان شهروندان را گرفته است. کمبود پزشکان متخصص و داروخانه از مواردی است که ساکنان شهرستان میامی با

کد خبر : 3908
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آبان 1401 - 10:16

به گزارش میامی نیوز به نقل از مهر،شهرستان میامی در شهریورماه ۹۰ با تصویب هیئت دولت بخش میامی به شهرستان میامی ارتقا یافت. با وجود اینکه یک دهه از این مصوبه می‌گذرد، مشکلات زیادی در این شهرستان گریبان شهروندان را گرفته است. کمبود پزشکان متخصص و داروخانه از مواردی است که ساکنان شهرستان میامی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تا بیماری خود را به درمان برسانند.

کمبود داروخانه دردی است که بر سایر دردهای بیماران شهرستان میامی اضافه شده و درمان نیز ندارد. بیماران برای تهیه دارو باید به تنها داروخانه خارج از بیمارستان شهرستان میامی مراجعه کنند یا اینکه سوار اتومبیل شوند و داروی خود را از شهرستان شاهرود تهیه کنند.

نسخه داروخانه میامی پیچیده شد/ بخشنامه‌های دردسر ساز

تقاضای مردمی

شهروندان شهرستان میامی از مسئولان مربوطه افزایش تعداد داروخانه را تقاضا می‌کنند اما مسئولان، بخشنامه وزرات بهداشت را سد راه این تصمیم اعلام می‌کنند چرا که این بخشنامه به جای اینکه پزشکان داروساز را به ماندن در شهرستان ترغیب کند باعث شده پزشکان داروساز رغبت بیشتری به فعالیت در شهرهای بزرگ پیدا کنند.

میامی هم اکنون یک داروخانه خصوصی و یک داروخانه در بیمارستان خود دارد که کفاف مشکلات مردم را نمی‌دهد لذا غالب مردم میامی برای تأمین داروهای مورد نیاز خود مجبور هستند به شاهرود مراجعه کنند و این در حالی است که بخش کالپوش هم از داشتن داروخانه محروم است.

«مردم شهرهای بزرگ اگر برای تهیه‌ی داروی خاص کل شهر را زیر رو می‌کنند ما باید در میامی برای تهیه داروی سرماخوردگی از این سر شهرستان به آن سر شهرستان برویم.» این عبارت را یکی از شهروندان میامی بیان می‌کند که برای تهیه نسخه پزشک به تنها داروخانه خارج از بیمارستان شهرستان میامی مراجعه کرده است.

کمبود داروخانه زخمی مضاعف بر درد بیماران میامی

علی همتی که داروهای خود را از داروخانه تازه تحویل گرفته بود با انتقاد از کمبود داروخانه در این شهرستان، گفت: در شهرستان به این بزرگی، چرا ما باید از یک داروخانه بهرمند شویم؟ این کمبود متأسفانه مشکلات زیادی را برای مردم میامی به وجود آورده و باید مسافت طولانی را برای تأمین یک داروی ساده به خصوص برای بچه‌ها، طی کنیم.

عربشاهی دیگر شهروند نیز با اعلام اینکه داروخانه میامی تا خانه وی فاصله زیادی دارد، عنوان کرد: من هر روز داروهای خود را به دلیل فاصله زیاد تا داروخانه شمارش می‌کنم که مبادا تمام شود؛ زیرا اگر یک نوبت دارو را استفاده نکنم وضعیت جسمانی من به هم می‌ریزد و راهی بیمارستان می‌شوم.

از صحبت‌های شهروندان میامی می‌توان دریافت که از کمبود داروخانه در شهرستان خود گله‌مند هستند و از مسئولان می‌خواهند که این وضع نابسمان کمبود داروخانه را سامان دهند. وضعیتی که باعث شده تا بعضاً برای تهیه یا داروی ساده فواصل بالغ بر ۱۰۰ کیلومتری را طی کنند که در شرایط گرانی کرایه خودرو، برای همه مردم مناطق کمتر برخوردار میامی، امکان پذیر نیست.

نسخه داروخانه میامی پیچیده شد/ بخشنامه‌های دردسر ساز

بخشنامه‌ای که کمر بیماران شهرستان‌ها را خم می‌کند

در مورد مشکل کمبود داروخانه شهرستان میامی، ابتدا رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از دو داروخانه در شهرستان نام برد که یکی در بیمارستان میامی وجود دارد و دیگری در شهر قرار دارد و بخش خصوصی مدیریت آن را بر عهده گرفته و حتی پیش از این به کالپوش نیز خدمات ارائه می‌داد.

حسین شیبانی در گفتگو با خبرنگار مهر از بخشنامه کاهش امتیاز کسب شده برای افتتاح داروخانه در شهرهای بزرگ انتقاد و اظهار کرد: بر اساس این بخشنامه، میزان کسب امتیاز حاصل شده برای افتتاح داروخانه در شهرهای بزرگ‌تر کاهش یافته و این سبب شده تا پزشک دارو سازی که در میامی فعالیت می‌کند متقاضی آمدن به شاهرود شود.

وی با ابراز تأسف از بخشنامه جدید، تشریح کرد: این بخشنامه، به تمامی پزشکان داروساز با حداقل امتیاز مجوز می‌دهد، مانند پزشکی که سال‌ها در مناطق محروم فعالیت می‌کند و از امتیاز بالایی نیز برخوردار است در مرکز استان‌های بزرگ نیز داروخانه‌های خود را افتتاح کنند.

تاکید بر تداوم کار داروخانه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود که از بدو انتصاب خود به عنوان رئیس دانشگاه توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و کم برخوردار خصوصاً میامی داشته، بر ادامه فعالیت داروخانه میامی و حمایت از پزشک داروساز این شهرستان، تاکید کرد: در خصوص مسئله بخشنامه، ما از پزشکان درخواست کردیم تا در همان شهرستان به فعالیت خود ادامه دهند و با پزشکی که اکنون مشغول فعالیت در میامی است سعی می‌کنیم با هر روشی که شده در آنجا با شرایط بهتری به شهروندان عزیز خدمات ارائه دهیم.

در این شرایط که حتی داروخانه‌های شهر شاهرود هم داروهای مورد نیاز مردم را با دشواری تأمین می‌کند، و بسیاری اقلام از جمله آنتی بیوتیک بچه‌ها، آزیتیرومایسین و شربت سینه ساده هم با کمبود روبرو است، باید دید که تکلیف داروخانه شهر میامی چه می‌شود؟

بسیاری از مردم بخش‌های فرومد، کالپوش و… برای تأمین داروهایشان باید تا داورزن یا شاهرود طی مسیر کنند و این یعنی فاصله‌ای به میزان چهار ساعت رانندگی در مسیر رفت و برگشت؛ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در تلاش برای حل مشکلات هستند اما به واسطه اینکه بخشی از درمان مردم دامغان نیز در شاهرود رقم می‌خورد، سهمیه دارو در این شهرستان کاهش می‌یابد.

گفتنی است استان سمنان دارای دو علوم پزشکی در شاهرود و سمنان است اما سهمیه دارو تنها شاخصی است که به صورت استانی توزیع می‌شود لذا کمبود دارو تنها متعلق به شاهرود و میامی نیست بلکه در دیگر شهرهای استان هم بسیاری اقلام دارویی کمیاب شده است.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.