محمدآباد میامی الگویی موفق برای اشتغال

به گزارش میامی نیوز،روستای محمدآباد شهرستان میامی، نامی شناخته شده در تولید پیراهن است که بیشتر اهالی این روستا یا کارگاه خیاطی دارند و یا در کارگاهی دیگر مشغول به کار هستند و با اشتغالزایی ایجاد شده، این روستا الگویی برتر در توقف مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس است، اما برای تداوم فعالیت نیازمند توجه

کد خبر : 4668
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 دی 1401 - 0:54

به گزارش میامی نیوز،روستای محمدآباد شهرستان میامی، نامی شناخته شده در تولید پیراهن است که بیشتر اهالی این روستا یا کارگاه خیاطی دارند و یا در کارگاهی دیگر مشغول به کار هستند و با اشتغالزایی ایجاد شده، این روستا الگویی برتر در توقف مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس است، اما برای تداوم فعالیت نیازمند توجه مسوولان هستند.

در ۱۵ کیلومتری شهرستان کم‌برخوردار میامی در شرق استان سمنان، روستایی با جمعیت یکهزار و ۵۰۰ نفری واقع شده است و در جای جای این روستا ساختمان های کوچکی دیده می شود که کارگاه خیاطی نام گرفته‌اند و جوانان روستا را دور هم جمع کرده است. هریک پشت میزی نشسته اند. پارچه های رنگارنگی که توسط عده ای برش داده شده، با دستان زحمتکش افرادی دیگر با چرخ خیاطی به هم دوخته می شوند.

اتاق هایی کوچک با چندین میز و صندلی که به شیوه های گوناگون چیده شده اند. برخی در ردیف های منظم پشت سر یکدیگرند. گویی میز و نیمکت های مدرسه را می بینی که این بار میزبان آدم بزرگ هایی شده تا ماهرانه کوکی بر سرنوشت خویش بزنند.

هم اکنون بیش از ۱۵۰ کارگاه تولیدی در زمینه پیراهن دوزی در این روستا فعال است که به طور میانگین در هر کارگاه پنج نفر مشغول به کار هستند. جالب اینجاست که حدود ۴۰ درصد شاغلان در کارگاه های خیاطی این روستا را بانوان تشکیل می دهند. بیش از ۸۰ درصد فعالان در کارگاه های تولید پوشاک این روستا را جوانان تشکیل می دهند که بیش از ۹۵ درصد از این جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

این شواهد نشان می دهد حیات این کارگاه های پیراهن دوزی چه نقش تعیین کننده ای در رونق تولید، کمک به چرخه اقتصادی، اشتغال جوانان، اشتغال آفرینی برای تحصیل‌کردگان دانشگاهی، تحقق مهاجرت معکوس و بازگشت جمعیت مولد به روستاها داشته است و این منطقه می تواند الگویی موفق در این زمینه در مقیاس کشوری باشد.

آوازه اشتغال آفرینی مردم این روستا از سطح استان سمنان فراتر رفته و در دیگر نقاط کشور هم شناخته شده است ، این امر از سفارش هایی که برای پیراهن دوزی به آن ها می رسد روشن می شود، اما این روستا در زمینه پرداخت مالیات، سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه، نوسان قیمت مواد اولیه و تعرفه پرداخت حق بیمه، دچار مشکل هستند که انتظار دارند رفع این مشکلات تسریع شود.

محمدآبادی‌های میامی، الگویی موفق در اشتغال جوانان و بازگشت به روستا

روستای محمدآباد روستایی بدون بیکار در شهرستان کم‌برخوردار استان سمنان

اینجا اوضاع کمی با روستاها و حتی شهرهای اطراف فرق می کند. در حالی که مردم این حوالی در گیر و دار یافتن شغلی برای تامین هزینه های زندگی و در کنار آن، ایجاد رونق اقتصادی برای منطقه خود هستند، مردم روستای محمد آباد میامی، علاوه بر آن که مشکل بیکاری را به دست اهالی زحمتکش خود حل کرده‌اند، به مردم دیگر روستاها و شهرهای اطراف نیز یاری رسانده اند.

چند سالی است که آوازه این روستا و مردمان سخت کوشش به همه جا رسیده است. در شرق استان سمنان از هر که بپرسی می داند که محمد آباد، برای خود به قطب پیراهن دوزی کشور تبدیل شده است. هرجا سخن از اشتغال زایی است، محمد آباد را مثال می زنند.

حتی پایتخت نشینان نیز محمد آباد را می شناسند. به سراغ پوشاک فروشان بازار تهران که بروی، می گویند بخش زیادی از پیراهن های تولید داخل را از این روستا تامین می کنند.

حسین بیاری دهیار روستای محمد آباد میامی می‌گفت: خیاطی و پیراهن دوزی در این روستا سبقه طولانی دارد.

او می گفت: کربلایی علی رحیمی مردم روستای محمد آباد را با دوخت و دوز آشنا کرد. 

بیاری کمی مکث کرد و ادامه داد: کربلایی علی از سال ۱۳۴۸ خیاطی را با دوخت و دوز کت و شلوار وارد  روستای محمد آباد میامی کرد.

وی ادامه داد: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بود که محمد آبادی‌های مقیم تهران تصمیم گرفتند دوخت و دوز و خیاطی را در این روستا همچون گذشته رونق دهند و بر این اساس تعداد زیادی از اهالی روستا که در تهران خیاط‌های ماهری بودند، دوباره به روستا بازگشتند.

فعالیت ۱۵۰ کارگاه پیراهن‌دوزی در روستای محمد آباد میامی در استان سمنان

دهیار روستای محمد آباد در شهرستان میامی تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۱۵۰ کارگاه تولیدی در زمینه پیراهن دوزی در این روستا فعال است که به طور میانگین در هر کارگاه پنج نفر مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: در گذشته افراد شاغل در کارگاه های خیاطی روستای محمدآباد میامی را آقایان تشکیل می‌دادند، اما اکنون بانوان نیز مشارکت دارند و نزدیک به ۴۰ درصد شاغلان در کارگاه های خیاطی را بانوان تشکیل می دهند.

وی در زمینه بازار فروش تولیدات محمد آبادی‌ها گفت: ۹۰ درصد تولیدات پوشاک کارگاه‌های روستا در بازار تهران عرضه و پخش می شود.

نوشته

خواسته‌های محمدآبادی‌ها به عنوان قطب پیراهن‌دوزی کشور از مسوولان

دهیار روستای محمد آباد میامی گفت: کمک در تامین سرمایه در گردش با پرداخت تسهیلات، رفع مشکلات بیمه‌ای، رفع مشکلات در امور مالیاتی و تخصیص زمین در کنار محور تهران- مشهد در محدوده شهرستان میامی در نزدیکی روستا به منظور تامین بازار فروش و عرضه مستقیم تولیدات، از جمله درخواست های محمدآبادی‌ها به عنوان قطب پیراهن دوزی کشور از مسئولان است.

وی بیان کرد: اگر منابع طبیعی همراهی کند و بین ۵۰ تا ۶۰ قطعه زمین ۲۰۰ متری در کنار محور تهران- مشهد در محدوده شهرستان میامی که در نزدیکی روستا است برای عرضه مستقیم تولیدات کارگاه‌های پوشاک روستا در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد در تامین و تقویت بازار فروش و بهبود معیشت اهالی روستا کمک بزرگی است.

بیش از ۸۰ درصد فعالان در کارگاه های تولید پوشاک این روستا را جوانان تشکیل می دهند که بیش از ۹۵ درصد از این جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی تصریح کرد: اگر کارگاهی برای توسعه بیش از پنج نفر نیروی کار را جذب کند، نفر ششم مشمول طرح‌های حمایتی بیمه‌ای نمی‌شود و کارفرما باید تعرفه بیشتری  برای بیمه کارگر پرداخت کند و همین عامل مانع در توسعه کارگاه‌های تولید پوشاک در این روستا است که انتظار می‌رود مسئولان رفع این مشکل را در اولویت کاری خود قرار دهند.

بیاری خاطرنشان کرد: کارگاه‌های تولید پوشاک روستای محمد آباد میامی در زمینه تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه دچار مشکل هستند، پرداخت تسهیلات به منظور تامین سرمایه در گردش در رونق کارگاه های این روستا موثر است.

دهیار روستای محمدآباد میامی گفت: بیش از ۸۰ درصد فعالان در کارگاه های تولید پوشاک این روستا را جوانان تشکیل می دهند که بیش از ۹۵ درصد از این جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی یادآور شد: هم اکنون تسهیلات به منظور به روزرسانی تجهیزات پرداخت می‌شود و این در حالی است که کارگاه های تولیدی پوشاک این روستا هم اکنون با تجهیزات روز در حال فعالیت هستند و نیازی به به روزرسانی ندارند و نیاز اصلی فعالان در این بخش تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه است.

 با ارتقای امکانات خدماتی، تفریحی و ورزشی در کنار توجه به خواسته‌های تولیدکنندگان پوشاک می توان به جرات گفت جمعیت از شهرها به روستا بازخواهند گشت.

دهیار روستای محمد آباد شهرستان میامی استان سمنان گفت: بیش از ۸۰ درصد فعالان در کارگاه های تولید پوشاک این روستا را جوانان تشکیل می دهند که بیش از ۹۵ درصد از این جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و با توجه به ظرفیت قشر جوانی که در این روستا وجود دارد، حمایت دولت در بخش تامین نقدینگی به منظور خرید مواد اولیه و رفع مشکلات گفته شده، در رونق این روستا و مهاجرت معکوس از شهر به روستا کمک کننده است.

دهیار روستای محمدآباد شهرستان میامی استان سمنان با اشاره به توقف مهاجرت از این روستا به شهرها، گفت: با ارتقای امکانات خدماتی، تفریحی و ورزشی در کنار توجه به خواسته‌های تولیدکنندگان پوشاک، می توان به جرات گفت جمعیت از شهرها به روستا بازخواهند گشت.

تولیدکنندگان محمدآبادی نیازمند تسهیلات سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه

امید بیاری یکی از تولیدکنندگان با سابقه پوشاک در روستای محمد آباد میامی گفت ۳۰ سال پیش پدرم در تهران در زمینه تولید پوشاک فعال بود که پس از مدتی تصمیم گرفت  که با خانواده برای ادامه فعالیت به روستا بازگردد و اکنون میراث‌دار شغل پدر هستم. تجهیزات کارگاهم به روز است و نیازی به روز رسانی تجهیزات ندارم، اما تسهیلاتی که دولت برای حمایت از ما در نظر گرفته در زمینه به روزرسانی تجهیزات است در حالی که کارگاهم نیاز به تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه دارد.

وی اضافه کرد: رفع مشکل بیمه‌ای از جمله درخواستهای بنده به عنوان فعال عرصه تولید است.

وی یادآور شد: هم اکنون به ازای هر نفر کارگر ۶۲۰ هزار تومان ماهانه حق بیمه پرداخت می کنم که اگر سقف افرادی که در کارگاه کار می کند از پنج نفر بیشتر شود برای نفره ششم باید ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنم که این موضوع بیمه با توجه به درآمد، مانع در توسعه کارم است.

وی خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۷۳ که پروانه کسب تولید پوشاک برای فعالیت در روستای محمد آباد میامی گرفته‌ام مالیات پرداخت می کنم، اما اکنون میزان مالیات عاملی شده تا گاهی از ادامه کار مایوس شوم.

وی ادامه داد: تولیدکنندگانی که در شهر فعالیت می کنند از امکانات شهری بهره مند می شوند و باید مالیات پرداخت کنند، اما برای تولیدکنندگانی مانند من که در روستا با کمترین امکانات فعالیت می‌کنیم و از تمام امکانات شهری محروم هستیم پرداخت این میزان مالیات کمرشکن است.

بیاری افزود: مالیاتی که اکنون برای ما تعیین می شود در حدود ۲ ماه کارکرد در سال است و به عبارتی گویی ۲ ماه در سال را کار نکرده ایم که البته اگر درآمد داشتیم این میزان مالیات مشکلی نبود اما مشکل اینجاست که ما درآمدی نداریم و سود حاصل از پیراهن دوزی نصیب واسطه و بازار فروش می‌شود و ما به عنوان تولیدکننده کمترین سود را از این چرخه داریم.

این تولیدکننده پوشاک در روستای محمد آباد میامی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد سود پیراهن‌دوزی نصیب مغازه‌دار می شود و ما به عنوان تولیدکننده کمترین بهره را در این چرخه داریم.

وی تاکید کرد: ایجاد نمایشگاه یا بازار فروش با حمایت دولت به منظور عرضه مستقیم تولیدات نقشی مهم در حمایت از تولیدکنندگان پوشاک روستای محمد آباد میامی دارد و انتظار می‌رود این راهبرد مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

محمدآبادی‌های میامی، الگویی موفق در اشتغال جوانان و بازگشت به روستا

رفع مشکلات روستای بدون‌بیکار محمد آباد میامی پیگیری می‌شود

‍ استاندار سمنان با بیان اینکه روستای بدون بیکار محمد آباد میامی، یک برند و شاخص ممتاز برای استان است، گفت: مسائل و موارد و دغدغه های مطرح شده به‌وسیله مردم روستای محمد آباد در حد مقدورات و بر اساس اولویت بندی، پیگیری، رسیدگی و برطرف خواهد شد.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: امید است روزی را شاهد باشیم که نرخ بیکاری در تمامی روستاهای استان سمنان به پایین ترین میزان خود برسد و تعداد روستاهای بدون بیکار افزایش یابد.

وی بیان کرد: اولویت در روستاها بعد از فراهم سازی زیرساخت، ایجاد اشتغال است و رفع مسائل مرتبط با روستاها به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: روستاییان چه امروز و چه در گذشته، همواره پای کار و در صحنه و پشتیبان نظام و ولایت بوده و هستند و روستائیان همواره با کمترین امکانات، بیشترین وفاداری را نسبت به انقلاب داشته و دارند.

هاشمی تاکید کرد: توجه به تولید ثروت و پول در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت، امری قابل توجه و دارای اهمیت است و بهترین‌ راه مبارزه با آسیب های اجتماعی، حذف موانع تولید  ثروت و ایجاد فرصت های شغلی در روستاها است.

استاندار سمنان گفت: در دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی،  اعتبارات طرح‌های عمرانی روستاهای استان ۶۳ درصد افزایش یافت و در حوزه اشتغال و مهارت آموزی اقدامات مناسبی شکل گرفت.

تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان پوشاک محمد آباد پیگیری می‌شود

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان، رونق تولید و اشتغالزایی در روستاها از سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است وتحقق این راهبرد با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.

پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون تسهیل و رفع موانع تولید به منظور حمایت از تولیدکنندگان در روستای محمد آباد میامی برای تامین سرمایه در گردش در دست پیگیری است.

مهدی صمیمیان با بیان این‌که برنامه ششم توسعه رویکردی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به توسعه روستا داشته است، افزود: شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت‌محور روستاها، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان کرد: پرداخت تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون تسهیل و رفع موانع تولید به منظور حمایت از تولیدکنندگان در روستای محمدآباد میامی برای تامین سرمایه در گردش در دست پیگیری است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و  شوراهای استانداری سمنان گفت: درباره مشکل بیمه‌ تولیدکنندگان پوشاک در روستای محمد آباد میامی تصریح کرد: مقوله بیمه و درنظر گرفتن تعرفه پرداخت حق بیمه به نسبت تعداد بیمه‌شدگان یک موضوع کشوری است، اما رفع این مشکل در دست پیگیری است.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.