خبرنگار: علی آقائی

«توسعه نیافتگی» ملاک توزیع اعتبار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد

میامی نیوز- نماینده شاهرود و میامی در مجلس گفت: سال های قبل ملاک اختصاص اعتبار، مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بر حسب جمعیت بود که در بودجه سال آتی به عدم توسعه یافتگی تغییر کرد.

کد خبر : 5104
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 6:13

به گزارش خبرنگار میامی نیوز، علی اصغر خانی در جمع مردم روستای کوهان میامی و به میزبانی مسجد جامع این روستا، با بیان اینکه اتفاقات خوبی در شهرستان میامی و کلاته‌های مختلف این شهرستان رقم خورده که حاکی از هماهنگی و همدلی خوب بین مسئولان استانی و شهرستانی است، تاکید کرد: حضور مدیران کل استانی و مدیران شهرستانی بین مردم برای پیگیری مشکلات یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم در شهرستان‌های شاهرود و میامی است.

وی با بیان اینکه علیرغم تمام مشکلات اقتصادی که داریم می‌بایست از ظرفیت خوب مدیریتی در شهرستان‌های شاهرود و میامی و همچنین استان سمنان برای تحقق طرح‌های اقتصادی و عمرانی بهره بگیریم، بیان کرد: پیگیری مسئولان در این راستا، نیاز است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس از تغییر در قانون اعتبارات دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۲ خبر داد و تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ کاری در مجلس آغاز شد و نمایندگان به دنبال تغییر ملاک‌های تقسیم اعتبارات بودند که این اقدام با جلوگیری و قدرت نمایندگان کلان شهرها متأسفانه در سال ۱۴۰۱ محقق نشد اما با تلاش‌هایی که صورت دادیم توانستیم تغییرات را در بودجه ۱۴۰۲ اعمال کنیم.

خانی با بیان اینکه چهار درصد از ۹ درصد مالیات ارزش افزوده به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد، ابراز کرد: سابقاً ملاک این برداشت از اعتبارات جمعیت بود اما با تلاش‌های صورت گرفته ملاک توسعه یافتگی در صدر ملاک‌های اختصاص این اعتبارات قرار گرفت و جمعیت در رتبه دوم ایستاد که این سبب می‌شود تا اعتبارات خوبی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان‌های کم جمعیتی مانند سمنان برسد.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال ۱۴۰۱ عمده ملاک جمعیت بود لذا خیلی از شهرستان‌های کشور و روستاها نمی‌توانستند از چهار درصد سهم خوبی ببرند اما در مجلس شورای اسلامی رایزنی شد و خوشبختانه توانستیم جمعیت را در اولویت دوم قرار دهیم، افزود: دهیاری‌ها در بودجه ۱۴۰۲ و همه شهرداری‌های ما در استان سمنان مالیات را بخش زیادی از اعتبارات خود خواهند یافت.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه مناطق محروم و شهرهایی که توسعه نیافته‌اند مانند تمام شهرهای استان سمنان تا سال جاری در این قانون متضرر می‌شدند و تمام اعتبارات به تبریز، تهران و اصفهان و … می‌رفت اما خوشبختانه گام بسیار مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

خانی با بیان اینکه آسفالت و طرح هادی دو نیاز روستاهای استان سمنان است، تاکید کرد: از چهاردرصد مالیات ارزش افزوده که نقد است و هیچ دخل و تصرفی نیز در آن نمی‌توان داشت، برای بنیاد مسکن در ارتباط با توسعه روستایی اعتبارات دریافت شده و هم در برنامه ریزی و هم در اجرا و تخصیص، می‌تواند اقدامات خوبی را در روستاها رقم بزند.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.