برگزاری جلسه هماهنگی نکوداشت ابن یمین فریومدی

میامی نیوز_جلسه هماهنگی نکوداشت ابن یمین فریومدی برگزار شد.

کد خبر : 6954
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 4:52

به گزارش میامی نیوز،فرشید فلاح در نشست مشترک ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های شاهرود و میامی افزود: مفاخر و بزرگان فرهنگی، گنج هایی هستند که هر چی بیشتر به آنها بپردازیم ارزش آنها بیشتر مشخص تر می شود.

وی با بیان اینکه بعد از تایید ایده های مکتوب، اتاق فکر همایش توسط دبیر انجمن مفاخر استان سمنان تشکیل کمیته های اجرایی همایش در دستور کار قرار گیرد، اظهار داشت: تلاش شود با استفاده از ظرفیت های شهرستانهای شاهرود، میامی و نیز روستای فرومد این همایش همانند همایش های دیگر مفاخر استان سمنان در سطح بالا و هر چه باشکوهتر برگزار شود.

کنگره نکوداشت ابن یمین فریودی قرار است مهر امسال برگزار شود.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می یازد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

جاذبه ها

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.