فراخوان همایش ملی ابن یمین فرومدی منتشر شد

میامی نیوز_ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، از انتشار فراخوان همایش ملی ابن یمین فرومدی خبر داد و گفت: این همایش روزهای دهم و یازدذهم آبان برگزار می شود.

کد خبر : 6962
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مرداد 1402 - 4:54

به گزارش میامی نیوز،فرشید فلاح گفت: این فراخان در محورهای مختلف جایگاه ابن یمین در تاریخ شعر فارسی، زندگی ابن یمین و انعکاس شرایط تاریخی روزگار ابن یمین در شعر او، مذهب ابن یمین، افکارو گرایش های فلسفی، اجتماعی و سیاسی او، وطن پرستی و مقاومت در برابر مهاجمان به وطن در شعر ابن یمینو شاعران تاثیر گذار بر و متاثر از ابن یمین، موضوعات اشعار ابن یمین، دسته بندی قطعات ابم یمیناز منظر شکلی و محتوایی و تفاوت موضوعی قصتید و غزلیات این یمین با قطعات او منتشر شده است.

وی صنایع ادبی در اشعار ابنیمین، بررسی اشعار ابن یمین از نظر وزن و قافیه، سبک زبانی اشعار ابن یمین، بررسی و تجلیل اشعار ابن یمین از منظر رویکردهای نوین نقد ادبی، اشعار پراکنده ابن یمین در جنگ ها . مجموعه ها ، معرفی و بازشناسی نسخ دیوان ابن یمین و نقد و بررسی تصحیات دیوان ابن یبمین، تاریخ تحولات (موضوعی، کارکردی و …) قطعه سرایی در یران و بررسی قطعه به عنوان یک نوع ادبی، اهمیت قطعه از نظر ارائه اطلاعات تاریخی و سیاسیب، اجتماعی، شاعران قطعه سرا پیش وپس از ابن یمین و قطعه سرایی در روزگار ما از دیگر محورهای این فراخوان است.

فلاح ادامه داد: به سه ماله نخست و سه مقاله دوم هدایای نقدی نعلق می گیرد، مقالات برگزید به صورت کتاب چاپ خواهد شد و از نویسندگان مقالات برتر برای سخنرانی در همایش دعوت خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامیب استان سمنان گفت: بخش علمی و پژوهسی همایش ملی ابن یمینفرومدی دهم آبان در شاهرود و بخش بازدید از مقبره نیز یازدهم آبان در فرومد میامی برگزار خواهد شد.
امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می یازد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.