سوداگری گل در محمد آباد میامی

میامی نیوز_یک نوجوان علاقمند به پرورش و تکثیر گل و گیاه، با پس انداز کردن پول توجیبی هایش که ما حاصل گله بانی گوسفندان پدربزرگش بود رویای کودکی اش که ایجاد یک گلخانه در دل روستا بود را به حقیقت مبدل کرد.

کد خبر : 7081
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهریور 1402 - 3:17

به گزارش میامی نیوز به نقل ازخبرگزاری علم و فناوری،با هیجان از کشت و تکثیر زاموفیلیا،شامادورا، اگونما، یوکا و… می‌گوید.از صحبت‌هایش متوجه تنوع زیاد گل و گیاه در گلخانه کوچک چند متری اش میشوم. تکثیر اولین دیفن باخیا آنقدر مشعوفش کرده که به تعدادشان گلدان‌های شکیلی تهیه و محل جانمایی شان را آب و جارو و مشخص کرده است.

علاقه مندی ام به گلها کمتر از علی نیست از این رو فرصت را غنیمت شمرده و چند سوال درباره مشکلات رایج پرورش گیاه آپارتمانی و توقف رشد گلهای پاسیوی کوچک خانگی ام  از او میپرسم،از تسلطش هنگام پاسخ، متوجه می شوم دانش تکثیر و پرورش گلهایش بروز است. تاکید موکد دارد به رعایت استانداردها هنگام کاشت و آبیاری و میزان تقویتی ها و زمان استفاده درست از تقویتی هایی چون سه بیست، دو ۱۲،سی و شش..

علائم گلی که دچار آفت و قارچ شده را برایم تشریح می‌کند و می‌گوید: آبیاری زیاد گلها باعث پوسیدگی و قارچی شدن شان می‌شود. سم کنفیدور را برای گل و گیاهانی که حشره دارند توصیه می‌کند و پیشنهادش برای شاداب کردن گل‌هایی که برگ هایش از پایین زرد و رشدشان متوقف شده را فسفر بالا، ۳ بیست و آمینو اسید است.

«علی رحیمی» دانش آموز کلاس دهم و شاگرد اول رشته انسانی از روستای محمد آباد میامی و مسئول پایگاه علمی آیت الله خامنه ای است. علاقه وافرش به گل و گیاه کشت و تکثیر شان، مجابش می‌کند که ابتدا در راهروی خانه، دست به پرورش گل و گیاه بزند اما سپس فعالیتش را ارتقا می دهد و اکنون با پشتکار خود و حمایت خانواده اش صاحب یک گلخانه کوچک شده و در کنار تحقق رویای کوکی اش، در نوجوانی شغلی برای خود ایجاد و برای خانواده درآمدزایی می‌کند. روایت تلاش‌های او برای پس انداز و خرید گل و گیاه و ایجاد این گلخانه جالب و خواندنی است.

او می‌گوید: جرقه این کار از کلاس پنجم ابتدایی در ذهنم زده شد. مادر و مادربزرگم آن روزها گل و گیاه آپارتمانی می کاشتند و من آموزش قلمه زدن گیاه را از آنها آموختم و پسر خاله ام که در جریان علاقه مندی ام به کشت گل و گیاه بود، پیشنهاد کاشت و تکثیر گیاه در راهروی خانه را مطرح کرد. 

علی رحیمی می‌گوید: آن روزها من درآمد و پس اندازی نداشتم، پدربزرگم دامدار بود و گاهی در نگهداری دام ها به او کمک میکردم اما از روزی که تصمیم به کاشت و تکثیر، گیاه گرفتم ساعات حضورم در دامداری و گله بانی از گوسفندان پدربزرگ را زیاد کردم و بابابزرگ در ازای کمک‌هایم هر بار گوسفندی به من میداد تا دلگری ام به کار بیشتر شود.

این نوجوان فعال و مسئول پایگاه علمی برادارن آیت الله خامنه ای روستای محمد آباد، ادامه می‌دهد: همزمان با زیاد کردن ساعت کارم در دامداری، خرید گل و گیاه را هم شروع کردم و پروژه کاشت و تکثیر گل و گیاه از راهروی منزل مان استارت خورد.

رحیمی ادامه می‌دهد:کم کم تعداد گلها را زیاد و اقدام به فروش گلها کردم و حمایت های معنوی پایگاه بسیج که در آنجا فعالیت داشتم، انگیزه ام را برای گسترش کارم دو چندان کرد .

این نوجوان فعال اهل روستای محمد آباد میامی ادامه می‌دهد: پدربزرگ تعداد گوسفندانم را به ۱۶،الی ۱۷ رأس رساند و فروردین سال ۱۴۰۱ با فروش ۱۰ رأس از گوسفندانم فاز به فاز پروسه دایر کردن گلخانه را پیش بردم.

رحیمی می‌گوید: به تکثیر گل و گیاه مشرف بودم اما از آشنایی با پودرهای جدید تقویتی و کارکردشان غافل نیستم و سعی میکنم آموزش کشت گل و گیاه را به طور مداوم بروز کنم و فرایند تکثیر گلها را همگام با روش های نوین پیش ببرم.

این نوجوان اهل روستای محمد آباد میامی، ادامه می‌دهد: خوشبختانه بازار فروش گل و گیاهم گرم است و اکنون از استان‌ گلستان، شاهرود و همدان گل و گلدان می آورم و با قدرت برای حفظ و گسترش کارم در کنار تحقق آرزوی دیگرم یعنی شغل معلمی، تلاش می‌کنم.

او از علاقه اش به حضور استاندار و مسئول علمی و پژوهشی و فناوری استان سمنان، در گلخانه اش می‌گوید: دوست دارم روزی استاندار سمنان و همچنین مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری استان سمنان که دلگرمی ها و عنایت های پدرانه اش همیشه شامل حال ماست را از نزدیک و در گلخانه ام ملاقات کنم چرا که این دیدار اشتیاقم را برای فعالیت در این مسیر بیشتر می‌کند.

زهرا صادقی مسئول پایگاه عفاف روستای محمد آباد می‌گوید: اعضای نوجوان پایگاه بعد از اینکه در جریان فعالیت علی قرار گرفتند کانالی در روبیکا ایجاد و به صورت خودجوش برای تبلیغ محصولش اقدام کردند.

صادقی با اشاره به علاقه علی برای تکثیر و پرورش گلها می‌گوید: علی مهارت خاصی در درمان بیماری گلها دارد و حتی گلهایش خدمات پس از فروش دارند، یعنی خاکش را رایگان تعویض می‌کند و متقاضیان را از مشاوره های رایگان نگهداری ، بی بهره نمی‌گذارد و بنا به موقعیت گلخانه برای افراد گل انتخاب می‌کند.

او ادامه می‌دهد: علی دانش آموزی فعال و شاگرد اول کلاس است و اقداماتش مجاهدانه و قابل ستایش است.

مسئول پایگاه عفاف روستای محمد آباد می‌گوید: اقدام زیبای علی و نشاط و هیجان حاکم بر گلخانه اش انقدر الهام بخش است که مردان روستا را وادار می‌کند از او گل خریداری و به همسران شان هدیه کنند و به نوعی این اقدامشکانون گرم خانواده ها را گرم تر می‌کند.

به گزارش علم و فناوری، شاید محیط کوچکی که علی با اشتیاق در آن به پرورش گل و گیاه می‌پردازد با یک گلخانه استاندارد و استحکام سازه ای اش فاصله زیادی داشته باشد و یا از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب، محروم باشد اما اقدام این نوجوان بسیجی نمود بارز فعل خواستن، توانستن، است و وجب به وجب این گلخانه روایتگر تلاش های این نوجوان روستایی و پشتکارش برای تحقق رویایش است .«پشتکار و جدیت در کار، مقصد را نزدیک می کند. فریدریش شیلر»

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رحیمی سه شنبه , ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۴:۱۲

آفرین به این نوجوان واقعا لذت بردم ودوست دارم حتما به گلخانه ایشان سری بزنم به امید موفقیت این نوجوان عزیز