همایش علمی کنگره نکوداشت ابن یمین فریومدی آغاز به کار کرد

میامی نیوز_ همایش علمی کنگره بزرگداشت ابن یمین فریومدی عصر چهارشنبه با حضور جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران علمی و ادبی و نیز رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود آغاز به کار کرد.

کد خبر : 7246
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1402 - 5:11

به گزارش میامی نیوز،در این همایش یک روزه علاوه بر ارائه مقالات برتر، چندین سخنرانی و برنامه در بزرگداشت ابن یمین فریومدی شاعر پرآوازه ایران در قرن هشتم هجری برگزار خواهد شد.

سخنرانی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، امام جمعه شاهرود، نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برنامه های این همایش است.

اجرای ارکتسر مجلسی و گروه آوازی بر اساس شعر ابن یمین فریومدی تقدیر از پیش کسوتان و پژوهندگان قبلی و نیز برگزیدگان مقالات از برنامه های دیگر همایش بزرگداشت ابن یمین فریومدی است.

این همایش در سالن پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با حضور جمعی از علاقه مندان به شعر و ادب ایران زمین و نیز مسوولان استان برگزار شد و مهمانان این همایش قرار است فردا پنجشنبه با عزیمت به روستای فرومد شهرستان میامی زادگاه این شاعر بزرگ، در برنامه های تبلیغی و ترویجی کنگره نکوداشت این یمین فریومدی شرکت کنند.

بدنبال فراخوان ارسال مقالات به این کنگره در مجموع ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این تعداد ۴۵ مقاله انتخاب و به مرحله داوری راه یافت.

با رای داوران، پژوهشگران علی میرافضلی با مقاله “نوآوری های ابن یمین در فرم رباعی”، رویا صدر با مقاله “طنز در اشعار ابن یمین” و خلیل کهریزی با مقاله “پیشینه و پیامد نهضت سربداران در تاریخ ایران” به عنوان سه نفر نخست انتخاب و معرفی شدند.

همچنین مهدی یاقوتیان با مقاله “والدین و فرزندان ابن یمین”، مهدی دهرامی با مقاله “جایگاه ابن یمین در سیر مثنوی سرای در ادب فارسی” و نیز رحیم سلامت آذر و سویل امانی با مقاله “بررسی موسیقی بیرونی و کناری قصاید ابن یمین فریومدی” به عنوان سه نفر دوم ارائه دهنده مقاله به این همایش شناخته شدند.

بخش ملی همایش ابن یمین فریومدی دوشنبه گذشته با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار شد.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد در استان سمنان کنونی و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی، بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز، طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل بود که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر می‌پرداخت.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی ودر انتهای روستای فریومد قرار دارد. میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است. روستای فریومد به دلیل قدمت تاریخی و ویژگی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای‌داده است.

استان سمنان زادگاه بزرگان پارسی‌سرای تاریخ ایران از جمله علاءالدوله سمنانی، منوچهری دامغانی، ابن یمین فریومدی، فروغی بسطامی، رفعت سمنانی و یغمای جندقی بوده است.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.