جولان سگ های ولگرد در شهر

میامی نیوز_موضوع سگ‌های ولگرد و افزایش جمعیت این حیوان در سال‌های اخیر به یکی از معضلات مهم شهر تبدیل شده، مساله‌ای که علاوه بر ایجاد ترس و ناراحتی در میان مردم احتمال حیوان گزیدگی و انتقال هاری را افزایش داده است.

کد خبر : 7564
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 - 16:20

به گزارش میامی نیوز،این روزها سگ‌های ولگرد و سرگردان همه جا دیده می‌شوند. حیواناتی که کارشناسان محیط زیست می‌گویند جمعیت آنها در ایران در سال‌های اخیر بیشتر شده است. سگ‌ها انواع مختلفی دارند، سگ نگهبان، سگ گله، سگ خانگی، سگ وحشی و سگ بی صاحب. پرسه زدن این سگ‌ها در محیط‌های انسانی پیامدهای مختلفی دارد. جفت‌گیری گرگ با سگ‌های ولگرد می‌تواند به تولید «گرگاس یا گرگی» منجر شود. حیوانی که خوی وحشی گرگ و هوش سگ را دارد به همین علت می‌تواند خطرناک باشد و با نزدیک شدن به محیط زیست انسان ممکن است به افراد حمله کند. این حیوان برخلاف سگ خوی وفاداری ندارد و حتی به افرادی که این حیوان غذا می‌دهند، هم حمله می‌کند.

افزایش جمعیت سگ‌ها در سکونت‌گاه‌های انسان پیامدهای دیگری هم دارد. در صورتی که این حیوان به هاری مبتلا باشد می‌تواند این بیماری را به انسان یا حیوانات دیگر منتقل کند و باعث مرگ آنها شود اما حتی اگر هار نباشد هم احتمال تهاجم ‌آن به انسان وجود دارد. حضور آنها در مناطق مسکونی می‌تواند به ایجاد رعب و وحشت در بین مردم به خصوص کودکان و آسیب به آنها شود.

در گذشته ماموران شهرداری یا وزارت بهداشت با کشتن و معدوم کردن سگ‌های ولگرد تلاش می‌کردند تا از افزایش جمعیت آنها و ایجاد مشکلات اجتماعی در محیط زندگی انسان جلوگیری کنند اما این روش سال‌هاست منسوخ شده و به جای آن در بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی برای حفاظت از حیوانات تصویب کرده‌اند.

در ایران طبق مقررات موجود شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مسئولیت ساماندهی سگ‌های ولگرد را به عهده دارند. این سازمان‌ها باید با ایجاد سرپناه و مراکز نگهداری، سگ‌های ولگرد را از محیط‌های انسانی جمع آوری کنند، به آنها واکسن بزنند و سگ‌ها را عقیم کنند تا جمعیت آنها بیشتر نشود اما محدودیت منابع، موجب شده در بسیاری از شهرها و روستاها در اجرای این وظیفه چندان موفق نباشند و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در ایران رو به افزایش است.

هرچند بارها از این رسانه به شورای شهر وشهردار انعکاس داده ایم ،اماانگار رئیس شورای شهر کار مهم تری دارد وسلامت روح،روان وجسم مردم برایش اهمیتی ندارد.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.