نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری دراستان سمنان را بیشتر بشناسیم

به گزارش میامی نیوز،طبق ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان برای مدت هشت سال انتخاب می‌‏شوند و بر اساس ماده یک این قانون، تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر است که از این تعداد ۱۶ نماینده مربوط به استان تهران، ۶ نماینده مربوط به هر یک از استان‌های خراسان رضوی و خوزستان، پنج

کد خبر : 7822
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 اسفند 1402 - 8:08

به گزارش میامی نیوز،طبق ماده سه قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان برای مدت هشت سال انتخاب می‌‏شوند و بر اساس ماده یک این قانون، تعداد نمایندگان مجلس خبرگان ۸۸ نفر است که از این تعداد ۱۶ نماینده مربوط به استان تهران، ۶ نماینده مربوط به هر یک از استان‌های خراسان رضوی و خوزستان، پنج نماینده مربوط به هر یک استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس، چهار نماینده مربوط به هر یک از استان‌های گیلان و مازندران، سه نماینده مربوط به هر یک از استان‌های آذربایجان غربی و کرمان، ۲ نماینده مربوط به هر یک از استان‌های اردبیل، البرز، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی و یک نماینده مربوط به هر یک از استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد است.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان سمنان، آیت الله محسن فقیهی سرشکی فرزند احمد و آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری فرزند سیدحسن، ۲ نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان هستند که در ادامه به معرفی آنان به ترتیب حروف الفبا پرداخته شده است.

آیت الله محسن فقیهی سرشکی

این نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان سمنان سال ۱۳۵۳ شمسی در خانواده ای روحانی دیده به جهان گشود. پدرش آیت الله حاج شیخ احمد فقیهی، از علمای شناخته شده و از فعالان عرصه های فرهنگی و اجتماعی در چند استان کشور است.

از فقیهان و فیلسوفان بنام در حوزه علمیه از درس خارج فقه و اصول حضرات آیات مظاهری، صافی اصفهانی، نوری همدانی و فقیه امامی سال‌ها بهره گرفت و در جوانی و سن ۳۲ سالگی به اجتهاد رسید و افزون بر آن، موفق به گذراندن سطح چهار رشته تخصصی تفسیر و علوم قرآنی شد.

آیت الله فقیهی هم اکنون در سن ۴۹ سالگی از استادان مشهور فقه و فلسفه و دروس سطح عالی است. در کارنامه علمی‌اش حدود ۳۰ سال تدریس در شاخه‌های گوناگون علوم اسلامی همچون تفسیر قرآن کریم، فقه و اصول، کلام، منطق، فلسفه، ادبیات عرب، رجال الحدیث، و درایه الحدیث در حوزه و به ویژه مراکز آموزش تخصصیِ آن و دانشگاه به چشم می خورد.

از جمله آثار علمی این نامزد مجلس خبرگان رهبری در استان سمنان، می‌توان به شرح بخش استصحاب کتاب رسائل مرحوم شیخ انصاری، شرح کتاب بدایه الحکمه و نهایه الحکمه‌ مرحوم علامه طباطبائی و یک دوره کامل از تقریرات درس اسفار اربعه آیت الله العظمی جوادی آملی اشاره کرد.

یکی از دغدغه های آیت الله فقیهی بنا بر سفارش رهبر معظم انقلاب، ترویج فلسفه اسلامی و علوم عقلی به عنوان فقه اکبر و پاسخ به شبهات بخشی از جوانان است و در همین راستا او هم اکنون عضو منتخب شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی است. آیت الله فقیهی در دهه اخیر یک دوره‌ کامل از اسفار اربعه را که در حوزه علمیه به ندرت ارائه می‌شود، تدریس کرد. در سوابق اجرایی او حدود ۱۵ سال عضویت در شورای عالی آموزش حوزه و هشت سال مدیریت یکی از حوزه های علمیه دیده می شود.

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری

در سال ۱۳۴۰ در قم و در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود و از آنجایی که علاقه وافری به علوم دینی داشت، وارد حوزه شد. پس از گذراندن مقطع دبیرستان، دروس حوزوی را از سال ۱۳۵۴ آغاز کرد و دوره مقدمات و سطح را در محضر استادان برجسته و بنام حوزه علمیه قم همچون آیت الله سیدعلی محقق، اعتمادی و پایانی فراگرفت.

این نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان سمنان از سال ۱۳۶۰ در درس خارج فقه آیت الله شبیری زنجانی و دروس خارج اصول آیت الله سیدکاظم حائری و آیت الله وحیدخراسانی حاضر شد؛ تحصیل دروس خارج اصول و خارج فقه را به شکل متمرکز و مستمر در محضر مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی ادامه داد و به تکمیل و تحکیم مبانی اجتهاد پرداخت تا اینکه به حلقه شاگردان خصوصی و هیات استفتائات او راه یافت، مدت حشر و نشر علمی استاد با مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی بیش از ۲۰ سال بوده است.

در کنار تحصیلات فقهی و اصولی، از شرکت در دروس فلسفی و منطقی هم بازنماند و نهایه الحکمه را نزد آیت‌الله مصباح یزدی، اشارات و شرح منظومه را نزد آیت‌الله انصاری شیرازی، منطق شفاء و بخشی اسفار را نزد آیت‌الله جوادی آملی و بخشی از طبیعیات شفا و علم هیئت را نزد علامه حسن‌زاده آملی آموخت. در درس‌های حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علامه سیدمنیرالدین حسینی(ره) حضور یافت و سال‌ها از نظریات بنیادی این استاد در زمینه کاربردی شدن فلسفه، روش شناسی علم دینی و فلسفه اصول فقه حکومتی بهره برد.

از او کتاب و آثار مختلفی منتشر شده که برخی از آن‌ها عبارتند از تقریرهای درس خارج اصول فقه، حجیت قواعد عام علم اصول، درآمدی بر مبادی اصول فقه حکومتی، مبانی فقه حکومتی، گفتارهایی در فلسفه و حکمت، جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه، مراقبه‌های عاشورایی، توحید و ولایت الهیه، امام‌شناسی، در شناخت غرب، ضیافت بلا، علم دینی، کالبدشکافی فرهنگی فتنه ۸۸، هنر، دین، تجدد، نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات.

آیت الله میرباقری در دوران نوجوانی در مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی به فعالیت پرداخت و در دوره جوانی هم در جبهه‌های جنگ تحمیلی حاضر شد. تاکنون در نشست‌ها و مناظره‌های مختلف شرکت و در محافل علمی از مواضع انقلاب و نظام اسلامی دفاع کرد. از سال ۱۳۷۹ تاکنون مسئولیت فرهنگستان علوم اسلامی را برعهده دارد و علاوه بر آن عضو هیات امنای برخی از مؤسسه های انقلابی و برخی از مدارس علمیه است.به گزارش خبرنگار میامی نیوز، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

۶۷۹ شعبه اخذ رای در استان سمنان پیش‌بینی شده است که از این تعداد ۴۷۶ شعبه شهری و ۲۰۳ روستایی و ۱۴۲ تعداد شعبه سیار و ۵۳۷ شعبه ثابت محسوب می شود.

مرحله نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای حوزه انتخابیه این استان با ثبت نام پنج نفر از روحانیانِ متقاضی پایان یافت که در این میان برخی از داوطلبان ادامه رقابت انصراف دادند یا رد صلاحیت شدند و در نهایت، یک نفر به عنوان داوطلب در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از استان سمنان تایید صلاحیت شد و یک نفر با تغییر حوزه انتخابیه استان اصفهان، به نامزدهای استان سمنان اضافه شد.

جاذبه ها

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.