کُما درمیامی

به گزارش میامی نیوز،مردم شهرستان میامی همه ساله با آغاز فصل بهار به برداشت محصول “کما” در اطراف این شهرستان کرده و با پُخت های مختلفی این غذا را صرف می کنند. گیاه خوراکی ودارویی”کما” برگ های سبز رنگی دارد که دارای چند شاخه است و در پایان رشد به قول مردم منطقه میامی به صورت

کد خبر : 4713
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1391 - 19:45

به گزارش میامی نیوز،مردم شهرستان میامی همه ساله با آغاز فصل بهار به برداشت محصول “کما” در اطراف این شهرستان کرده و با پُخت های مختلفی این غذا را صرف می کنند.

گیاه خوراکی ودارویی”کما” برگ های سبز رنگی دارد که دارای چند شاخه است و در پایان رشد به قول مردم منطقه میامی به صورت “قُرنه کما” که دارای کلاهک نرم است خود را به نمایش می گذارد.

 موقع رویش این گیاه در اواخر اسفند ماه است که اگر در این زمان چرخی در دشت های اطراف بزنید می بینید که مردم مشغول جمع آوری کما هستند.

این گیاه در زمان پختن با آب بوی بسیار شدیدی دارد که فضای محیط اطراف را کاملا در بر می گیرد و از هر کوچه پس کوچه ای این بو به مشام می رسد.

کُما در این شهرستان با انواع مختلفی چون: شله کُما، برنج وکُما، نان وکُما، کوکوی کُما، آش کُما و بسیاری از انواع آن پُخته می شود.

روش پخت

ابتدا پس از جدا کردن قسمت اصلی ساقه گیاه و شست و شوی کامل با آب، آن را در یک دیگ پر از آب به مدت یک ساعت می جوشانند تا کامل پخته شود، سپس آن را آبکش کرده و آب آن را گرفته و این غذای خوشمزه را در روغن کاملا می پزند.

بعضی از خانواده ها هم پس از آبکش کردن و گرفتن آب اضافی کما را بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری می کنند تا در ایام دیگر سال به صورت نوبر از آن استفاده کنند.

این گیاه با وجود بوی بد خود علاقه مندان بسیاری را در بین مردم جمع کرده است، به طوری که هر کیلو از این گیاه دارویی در اوایل برداشت برای هر کیلو به مبلغ هشت هزار تومان هم می رسد.

گیاه کما گونه ای از خانواده چتریان است که حداکثر، حداقل و متوسط ارتفاع آن در منطقه به ترتیب ۲۴۰، ۸۰ و ۱۷۰ سانتیمتر می باشد.

گزش حشرات و یا خراش در سطح ساقه باعث ترشح و خروج شیره شیری رنگ شده که در مجاورت هوا خشک و شکننده بوده و نهایتا به صورت ماده کریستال زرد رنگی در می آید بوی آن نامطبوع و طعم آن بسیار تلخ است.

دامهای منطقه از کما فقط در اواخر مرحله رشد استفاده می کنند و ساقه های چوبی آن هم برای سوخت مورد بهره برداری قرار می گیرد و از دیگر مزایای این گیاه انتقال رطوبت خاک است.

اما این سوال که آیا این گیاه خوردنی از نظر علم پزشکی سالم است یا خیر؟ آیا خوردن آن برای انسان ضرر هایی دارد؟ بر اساس گفته های گذشتگان و بزرگان تاکنون موردی از مسمویت یا بیماری با خوردن این گیاه به دست نیامده.

از ویژگی های مهم دیگر این گیاه دارویی می توان به مفید بودن این گیاه برای دستگاه گوارشی و از بین بردن کرم روده نام برد.

از دیگر خواص این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده قوی آن است که از شیره آن به نام “انغوزه” تهیه میشود و مصرف پزشکی دارد.

“کما پلو” بیشتر وعده های غذایی اکثر مردم میامی در ایام نوروز را به خود اختصاص می دهد.

این گیاه از خانواده چتریان و ارتفاع آن به ۱ تا ۱.۵ متر می رسد و برگهای آن دارای دمبرگ غلاف دار و پهنک برگ آن بزرگ و دارای بریدگیهای نسبتا عمیق است.

برگهای سبز تیره و گلهای آن برنگ زرد می باشد و ساقه آن استوانه ای و دارای قطر زیاد است.

جوانه ها و برگهای تازه روئیده آن و گل زرد غنچه آن در اسفند و اوائل بهار برای تغذیه استفاده می شود.

گلها به صورت چتر زرد رنگ بزرگی در انتهای ساقه پدیدار می شود و پس از بزرگ شدن ساقه ها و برگها دیگر قابل مصرف نیست.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.