معرفی عمارت آقایان میامی

میامی نیوز_یکی از ساختمان های تاریخی که در شهر میامی قرار دارد و دارای معماری جذابی است عمارت آقایان میامی نامیده می شود.

کد خبر : 6489
تاریخ انتشار : جمعه 2 تیر 1402 - 14:14

به گزارش میامی نیوز،

موقعیت جغرافیایی عمارت آقایان

عمارت تاریخی آقایان در استان سمنان، شهرستان میامی، بزرگراه امام رضا، خیابان امام رضا واقع شده است. این عمارت تاریخی به دلیل قرارگیری در شهر میامی به آن عمارت آقایان میامی گفته می‌شود و در نزدیکی کاروانسرای میامی قرار دارد.

سیر تاریخی و فرهنگی عمارت آقایان

شهرستان میامی به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی دارای آثار تاریخی ارزشمند و فراوانی است که قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارند. یکی از این آثار عمارت تاریخی آقایان در شهر میامی است که برای ثبت ملی در دستور کار قرار گرفته است. از تاریخ و دلیل ساخت عمارت تاریخی آقایان اطلاعی در دسترس نیست. گفته می‌شود که نام عمارت از نام طایفه‌ی آقایان که همگی از سادات هستند و از طایفه‌های بزرگ میامی به شمار می‌روند گرفته شده است.

عمارت آقایان میامی از چندین طرف بین بناهای قدیمی از جمله کاروانسرای میامی، حمام و مسجد و کوچه‌ی آقایان واقع شده است. در زمان پهلوی از این بنا به‌عنوان تلگراف‌خانه استفاده می‌کردند و فردی از اهالی بومی به نام محمدتقی خان سرهنگ؛ از خوانین برجسته شهر آن را اداره می‌کرد. پس از آن مدتی به مرکز مشاوره و پاسخ به سوالات شرعی تبدیل شد. در سال‌های اخیر بازسازی و مرمت‌هایی برای عمارت انجام گرفته که شامل اجرای ناکش برای دفع رطوبت، آجرفرش کف، استحکام‌بخشی و پی‌بندی و اجرای تاسیسات برای نورپردازی است.

یکی از ساختمان های تاریخی که در شهر میامی قرار دارد و دارای معماری جذابی است عمارت آقایان میامی نامیده می شود. این عمارت در شهر میامی و در نزدیکی کاروانسرای این شهر قرار گرفته است ولی متاسفانه از تاریخ و دلیل ساخت آن اطلاعی در دست نیست. این ساختمان را بر روی آب انبار این شهر ساخته اند و هر کس برای بار اول آن را می بیند به یاد عمارت عالی قاپو می افتد. عمارت آقایان میامی را در بین ابنیه قدیمی از جمله کاروانسرا، حمام و مسجد و کوچه آقایان ساخته اند. در زمان پهلوی از این بنا به عنوان تلگراف خانه استفاده می کردند و پس از آن مدتی جهت مرکز مشاوره و پاسخ به سوالات شرعی کاربرد داشته است. زمانی که به عنوان تلگراف خانه مورد بهره برداری قرار داشت فردی از اهالی بومی به نام محمد تقی خان سرهنگ از خوانین برجسته شهر آن را اداره می کرد.

معماری عمارت آقایان

معماری عمارت آقایان

این بر روی آب انبار شهر ساخته شده است و دو طبقه دارد. در طبقه بالای این بنا سه اتاق با طاقچه‌های قوسی شکل وجود دارد که به وسیله ایوانی یک و نیم متری با هم ارتباط دارند. طبقه پایینی آن شامل سه مغازه است که زمانی مورد استفاده بوده اند. در واقع نمای کلی بنا رو به شمال است و شش ستون چوبی طبقه فوقانی بنا را محافظت می‌کنند. سقف و ناودان بنا نیز از چوب ساخته شده اند و دور تا دور بنا نیز حصاری چوب ایجاد شده است. این حصار چوبی بر زیبایی این بنا افزده زیرا با ظرافت ساخته شده است. بادگیری نیز بر روی سقف بنا وجود دارد که جهت خنک کردن بنا از آن استفاده می کردند که روشی رایج برای مناطق گرم و خشک بوده است.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.