خبرنگار: محمد آقائی

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان برگزار شد/حفظ زبان فارسی رکنی از هویت و اصالت ایرانی

میامی نیوز-بیست و پنجم اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی، روزی برای تاکید بر حفظ زبان مادری به عنوان نشان اصالت، هویت و یادآوری ضرورت احساس مسوولیت آحاد جامعه در زمینه گسترش و حفظ آن است.

کد خبر : 6242
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 - 14:07

به گزارش میامی نیوز، زبان ترکیبی منظم از آواها، نشانه‌های کلامی و نوشتاری است که وسیله ارتباطی موثری برای تعامل میان انسان ها و بیانگر هویت هر کشور و عنصر وحدت‌بخش ملی محسوب می شود.

زبان فارسی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌ها، میراث گرانبهای پیشینیان، سرمایه و هویت ملی ایرانیان، دارای ادبیات غنایی قوی و دارای گنجینه‌های باارزش شعر بوده که زبان اصلی مردم کشور ایران و مردمان قسمت‌هایی از کشورهای پاکستان، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق است.

زبان‌شناسان و ادیبان اروپایی در نشستی که در سال ۱۸۷۲ در برلین تشکیل شد، چهار زبانِ فارسی، لاتین، یونانی و سانسکریت را به عنوان «زبان‌های کلاسیک جهان» معرفی کردند. این عنوان به زبانی تعلق می‌گیرد که باستانی و دارای ادبیات پرباری باشد و در آخرین هزاره به وجود آمدنش دچار دگرگونی‌های اندکی شده باشد.

زبان فارسی از قدیمی ترین زبان ها و از گروه زبان هندو-ایرانی (آرین) است که تمامی زبان های شبه قاره هند، ایران و اروپا را دربرمی گیرد. بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران ، ۲۵ درصد از جمعیت افغانستان و حدود ۲ میلیون نفر از جمعیت پاکستان به زبان فارسی صحبت می کنند.

نامگذاری ۲۵ اردیبهشت به‌نام روز «پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی» تلنگری برای یادآوری این است که زبان و ادبیات فارسی گنجینه ای ارزشمند و میراث فرهنگی ایرانیان است که سده‌ها پیش یعقوب لیث صفاری بنیانگذار سلسله صفاریان این زبان را در کشورمان رسمیاعلام کرد و در راه اعتلای آن بسیار کوشید و ادیبان و شاعران بزرگ فارسی زبان نیز تمامی تلاش خویش را در مسیر حفظ و گسترش این میراث غنی به کار برده‌اند تا آن را به جایگاه شایسته خویش در جهان برسانند.

اکنون نیز رسالت تمام مردم، نهادها و مسوولان باید بر این مهم باشد تا به پاسداری از این گنجینه ارزشمند بپردازند و در مسیر ارتقای آن از هیچ کوششی فروگذاری نکنند.

ضرورت پاسداری از زبان فارسی به عنوان دریچه ورود به فرهنگ ایرانی- اسلامی

اهمیت حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی و نقش دولت، رسانه‌ها و مردم در این امر سبب شد تا نخستین دستور کار نشست روز گذشته (یکشنبه) شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، به حفظ زبان فارسی اختصاص یابد و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در این باره گفت: حفظ زبان فارسی یک دغدغه است و باید بیش از پیش پاسداری از زبان فارسی مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در این نشست در دفتر امام جمعه سمنان افزود: زبان فارسی دریچه ورود به فرهنگ ایرانی- اسلامی است و باید آحاد جامعه نسبت به حفظ زبان مادری دغدغه‌مند باشند.

وی تصریح کرد: ماندگاری زبان فارسی را حکیم ابوالقاسم فردوسی با نوشتار شاهنامه حفظ کرد و اکنون نیز آحاد جامعه در حفظ زبان فارسی وظیفه دارند.

وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب، افزود: حفظ زبان فارسی یک وظیفه برای حفظ اصالت، هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی است.

?

امام جمعه سمنان گفت: دشمنان برای انحطاط جامعه برنامه‌ریزی کرده‌اند و در این شرایط باید آحاد جامعه با استفاده از کلمات فارسی در حفظ زبان مادری کوشا باشند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان تصریح کرد: برای حفظ و گسترش زبان فارسی باید بخش‌های مختلف مانند مردم، رسانه ها و مسوولان همراهی کنند.

امام جمعه سمنان با اشاره به در پیش بودن ولادت حضرت معصومه(س) و دهه کرامت، بیان کرد: برگزاری پرشور برنامه‌های گرامیداشت دهه کرامت مورد توجه باشد.

راز ماندگاری زبان فارسی در فرهنگ و هویت ایرانی

استاندار سمنان گفت: زبان فارسی زبان مادری و زبان بین‌المللی و داری قدمت دیرینه است که باید حفظ و حراست شود.

سید محمدرضا هاشمی در این نشست افزود: اصحاب رسانه به موضوع رعایت زبان فارسی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه داشته باشند، مدیران نیز باید در مکاتبات اداری ،مراودات و تفاهم نامه ها ، زبان فارسی را مورد توجه و دقت قرار دهند.

?

وی تاکید کرد: زبان فارسی فقط یک‌زبان نیست، ریشه در فرهنگ اصیل و هویت ایرانی دارد که باید آن را قدر بدانیم.

استاندار سمنان گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان سند توسعه ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دینی، اقتصادی، عمرانی و مدیریتی تببین شده و سرلوحه کار مدیران قرار گیرد.

هاشمی ابراز کرد: به مناسب بزرگداشت دهه کرامت در استان سمنان برنامه‌های مناسب برنامه‌ریزی شود و شهرداری‌ها ، مدیران دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان انقلابی در راستای پررنگ کردن برنامه های ایام دهه کرامت و استقبال از زائران حرم معصومه (س)، موکب های پذیرایی از زائران را برپا کنند.

سیر تاریخی حیات زبان فارسی

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عممومی استان سمنان بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و این اداره کل در استان به مباحث ادبی و زبان فارسی تاکید کرد و گفت: حفظ و ترویج زبان فارسی دغدغه مسوولان فرهنگی است و برگزاری کنگره ها و نشست های مرتبط با حکیم نظامی گنجوی در کشور و نیز هشت شهرستان استان سمنان در این راستا بوده است.

فرشید فلاح با تاکید بر لزوم تلاش همگانی برای حفظ و ترویج زبان فارسی تصریح کرد: همه افراد، گروه‌ها و دستگاه‌ها باید برای توسعه و صلابت بیشتر زبان فارسی همکاری و فعالیت کنند.

?

استاد دانشگاه سمنان نیز بیان کرد: زبان فارسی دارای قدمت بیش از سه هزار سال است و در گذشته گسترده وسیعی از مناطق شبه قاره، آسیای مرکزی و ناحیه قفقاز را شامل می شده است.

ناصر رحیمی افزود: زبان فارسی دارای سه دوره تاریخی شامل فارسی باستانی، فارسی میانه و فارسی دری، بوده است که در هر یک از این دوره ها ویژگی های خاصی داشته است.

جاذبه ها
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.